Overslaan en naar de inhoud gaan

Retail groeit online negenmaal sneller dan offline

De toename van iDEAL als betaalmiddel speelt hier een belangrijke rol in. Van de onlinekopers beoordeelt 85 procent iDEAL als een (zeer) veilige betaalmethode. iDEAL wordt in de eerste helft van 2008 dan ook weer vaker gebruikt dan een halfjaar geleden en lijkt daarmee in Nederland het meest gebruikte betaalmiddel bij onlineconsumentenaankopen.
shopping cart
© Pixabay
Pixabay

Een en ander blijkt uit de Thuiswinkel Markt Monitor 2008-1, een halfjaarlijks onderzoek naar onlineconsumentenbestedingen door Blauw Research in samenwerking met Thuiswinkel.org.

Nog steeds komen er nieuwe onlinekopers bij. In de eerste zes maanden van 2008 deden circa 700.000 kopers voor het eerst een bestelling via internet. Consumenten lijken ook in economisch minder riante tijden het onlinekanaal niet te schuwen. In de eerste helft van 2008 besteedde de onlinekoper gemiddeld 337 euro en dat is 6 procent meer dan een halfjaar geleden. Gemiddeld deed een onlinekoper 2,7 bestellingen in de eerste helft van 2008.

De reisbranche is, met een omzet van 960 miljoen euro in de eerste zes maanden, nog altijd onbetwist de succesvolste sector binnen de onlineretail. De groei bedroeg 16 procent. In het eerste halfjaar van 2008 heeft een kwart van alle Nederlandse internetters online een reis geboekt.

Ook het online kopen van consumentenelektronica wordt voor consumenten gemeengoed. Het onlinesegment consumentenelektronica stijgt ten opzichte van een halfjaar geleden met 38 procent naar 270 miljoen euro.

De entertainmentbranches (home-entertainment, boeken en muziek) doen het in de eerste zes maanden altijd wat minder goed dan in de tweede helft van het jaar, waarin die branches profiteren van de feestdagen. Ten opzichte van een jaar geleden echter tonen ook deze segmenten volgens de onderzoekers het afgelopen halfjaar een sterke groei.

Blauw verzamelde de cijfers voor dit onderzoek onder ruim 900 leden van de belangenvereniging Thuiswinkel.org, aangevuld met een groep van 2000 consumenten.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in