Management

Klantinteractie
AH to go

Retail komend jaar volop in digitale transformatie

Webloyalty benoemt 5 trends voor on- en offline retailer in 2017

AH To Go © Wiki Commons TahR78
27 december 2016

Webloyalty benoemt 5 trends voor on- en offline retailer in 2017

IT heeft de retail de afgelopen jaren flink opgeschud en zal dat ook in 2017 doen. Fysieke winkels ervaren een ongekende concurrentiedruk van online. Ze vechten terug door het verbeteren van de winkelervaring en omnichannel-concepten. Wat worden de on- en offline retailtrends in 2017?

E-commerce zal virtual reality gaan inzetten om z'n artikelen nog overtuigende te presenteren. En AI-technieken zullen worden gebruikt om klanten van advies te voorzien. Offline winkels vechten terug door klanten meer snelheid en gemak te bieden. Maar de klanten willen het liefst best of both worlds en daarom lijkt per saldo omnichannel het winnende concept, denkt Webloyalty. De spaarprogramma-specialist voor de e-commercemarkt zette de 5 belangrijkste trends op een rij. Wat opvalt is dat IT in alle 5 de trends een belangrijke zo niet aandrijvende factor is:

1. Samenwerken om te focussen

Merken houden in 2017 meer vast aan hun eigen specialisme en zoeken samenwerking met andere organisaties die op hun terrein een vergelijkbare keuze maken. Door complementair aan elkaar te zijn innoveren ze samen. "In 2016 zagen we al enkele partijen die deze ontwikkeling aanjoegen en in 2017 zal dit verder vorm krijgen" stelt Webloyalty, dat onder meer verwijst naar Bloomon. Dat e-commercebedrijf verkoopt zijn bloemen sinds kort ook in de fysieke winkels van kledingdetailist & Other Stories, in onder meer Amsterdam.

2. E-commerce omarmt Virtual Reality

Online retailers zullen het beschikbaar komen van standaard VR-applicaties aangrijpen voor het inrichten van virtuele showrooms. Webloyalty houdt rekening met de mogelijkheid dat statische catalogi en fysieke showrooms door het gemak van de virtuele showroom tot het verleden gaan behoren. Als voorloper in deze trend noemt het IKEA, dat digitale showroom lanceerde. Consumenten kunnen daar met VR verschillende inrichtingen voor hun nieuwe keuken uitproberen.

3. AI adviseert klant

Goed invoelend menselijk advies is nog altijd een troef van de fysieke winkel, maar on-line stelt daar komend jaar kunstmatig intelligent advies tegenover. "AI kan consumenten helpen door vóór hen te denken, op basis van de voorkeuren die de consument zelf aangeeft. Daarmee komt een einde aan het eindeloos filteren en scrollen door webshops. AI kan functioneren als een persoonlijke assistent die de consument helpt met het maken van een keuze aan de hand van intuïtieve, dialoog-gebaseerde interactie. Ook bij het kopen van cadeaus kan AI helpen", stelt Webloyalty. 1800-Flowers.com, bijvoorbeeld, gebruikt deze technologie al om consumenten te begeleiden in het kiezen van een geschikt cadeau in hun webshop.

4. Onderscheid on- offline verdwijnt

Omnichannel retailing zal verder toenemen in populariteit, doordat het de consument een naadloze integratie van retail-ervaringen via meerdere biedt. "Steeds meer 'online born' retailers komen de laatste tijd fysieke showrooms. Die dienen als contactmoment, waarna het product alsnog online wordt besteld. Mobiele online-mogelijkheden zullen het komende jaar geavanceerder worden via onder meer gepersonaliseerde in-store winkelervaringen en apps" signaleert Webloyalty. De luxe webshop Net-a-porter wordt hierbij als voorbeeld genoemd, met de sociale applicatie The Net Set om de modewereld en consument te herenigen. 

5. Gemak en snelheid boven alles

Gemak en snelheid gaan in 2017 een hoofdrol spelen bij het koopproces van consumenten. Retailers die het aankoopproces vereenvoudigen en obstakels uit de weg ruimen, winnen terrein en binden klanten. Het fenomeen van winkels zonder kassa, komt daarbij ook steeds dichterbij, schat Webloyalty in: "Kijk maar naar de zelfscankassa’s van de AH to go in Nederland. Amazon ging eind 2016 echter nog een stapje verder, het bedrijf ontwikkelde Amazon Go, een winkel zónder kassa. Hierbij reken je automatisch af via een ingenieus surveillancesysteem". 

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen
De inhoud van dit veld is privé en zal niet openbaar worden gemaakt.