SMS-authenticatie gaat er nog niet uit voor Nederlandse burgers
"Op 1 juli aanstaande zijn er nog geen directe gevolgen voor burgers en bedrijven voor de digitale toegang tot de overheidsdienstverlening op grond van de Wet Digitale Overheid (WDO)", legt de staatssecretaris voor digitalisering uit in haar beantwoording. De Kamervragen in kwestie zijn gesteld naar aanleiding van een kritisch rapport van de Algemene Rekenkamer: 'Digitale Identiteit vraagt veel van DigiD en eHerkenning'. Daarbij heeft dat controle-orgaan ook geconstateerd dat er nog onduidelijkheid is over toekomstige inlogmiddelen.
Veilig, betrouwbaar en toegankelijk
Die onduidelijkheid wordt nu niet geheel weggenomen door Van Huffelen, maar zij verschaft wel duidelijkheid over de omslagdatum van 1 juli en het dreigende einde van SMS-authenticatie. "Het is belangrijk dat inloggen met DigiD bij de overheid en bij andere organisaties veilig, betrouwbaar en toegankelijk is en blijft. Voor veel overheidsdiensten loggen mensen nu in met de DigiD-app of een SMS-code naast hun gebruikersnaam en wachtwoord. Daarbij merk ik op, zoals ik eerder al aan uw Kamer heb gemeld, dat de mogelijkheid om in te loggen via SMS-authenticatie vooralsnog behouden blijft."
De bewindsvrouw schrijft ook dat ze, zoals eerder al aangegeven, in overleg met de Tweede Kamer zal treden vóórdat er wijzigingen plaatsvinden in dit uitgangspunt voor het kabinetsbeleid. Ze legt uit dat het toepassen van hogere betrouwbaarheidsniveaus ervoor zorgt dat de (digitale) dienstverlening (van de overheid) veiliger is en een nauwkeurigere identiteitsvaststelling mogelijk maken. Maar dit vraagt wel "altijd nadrukkelijke aandacht voor digitale toegankelijkheid voor burgers".
Hulpverlening en burgers zelf
"De afweging tussen veiligheid en toegankelijkheid staat daarom centraal bij de doorontwikkeling van inlogmiddelen en bij het onderzoek naar de toepassing van hogere betrouwbaarheidsniveaus." Van Huffelen erkent dat het voor burgers lastig kan zijn om volwaardig digitaal mee te doen. "Er moet om die reden altijd een goed werkend en toegankelijk fysiek alternatief zijn om in contact te treden met publieke dienstverleners."
Ze verwijst daarbij voor hun bij digitale dienstverlening naar onder andere de Informatiepunten Digitale Overheid (IDO’s) en de helpdesk van DigiD en eHerkenning. Daarnaast moeten ook burgers elkaar kunnen helpen; Van Huffelen schrijft dat ze bezig is "met het verder ontwikkelen van voorzieningen voor digitaal machtigen en vertegenwoordigen, zodat een burger ook iemand anders kan vragen iets voor hem of haar te regelen".
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee