SMS grote winnaar van versnippering in berichtenapps
Toen het Brabantse CM.com in 1999 begon kon het al zijn data nog kwijt op twee servers – één draaiende, de ander redundant. Jeroen van Glabbeek en Gilbert Gooijers, toen allebei nog geen twintig, begonnen het bedrijf ClubMessage op jonge leeftijd. Het bedrijf groeide tegen alle verwachtingen in erg hard. Zeker de laatste jaren zijn er flinke stappen gezet. “We zijn vlak voor de coronapandemie naar de beurs gegaan. Qua klanten en omzet zijn we nu drie keer zo groot als twee jaar geleden”, aldus Van Glabbeek. “We kennen zelfs de snelste groei van de wereld binnen ons vakgebied.”
En nog altijd is SMS-verkeer de basis van het bedrijf. “Steeds meer bedrijven gaan naar de cloud, ze werken op afstand en willen toch 1-op-1 contact hebben. Dan is SMS de enige toepassing die wereldwijd werkt.” In Nederland is WhatsApp dominant, maar in de Verenigde Staten is het iMessage van Apple en in Azië Tencent van WeChat. “Wat we zien dat ieder land één dominant communicatiekanaal heeft."
Binnen het bedrijfsleven is steeds meer behoefte om al die kanalen te bedienen, legt Van Glabbeek uit. "In de technologie daarbij is enorm veel gaande nu qua softwareontwikkeling. Zie bijvoorbeeld de chatbots. Dankzij AI worden er veel meer gesprekken op automatische basis gevoerd. Het aantal gesprekken met klanten stijgt enorm.” Als voorbeeld noemt Van Glabbeek de Grand Prix in Zandvoort waarbij er 40.000 vragen werden beantwoord.
35 procent groei
Volgens Van Glabbeek kan SMS de basis zijn voor communiceren tussen bedrijven, collega’s en vrienden wereldwijd. “Zakelijk SMS-verkeer groeit ieder jaar. Wereldwijd 35% en bij ons zelfs nog wat harder.” Wat verklaart het succes van SMS? “Het is van niemand. SMS zit standaard in iedere telefoon. Het is een open systeem zonder grenzen. WhatsApp en Telegram werken met een gesloten netwerk. Je kan alleen deelnamen door hun ‘ecosysteem’ binnen te stappen en de juiste software te installeren. Bij SMS kan iedereen meedoen, daar is geen account voor nodig.”
SMS heeft baat bij de versnippering in berichtenapps, gelooft Van Glabbeek. “Vrijwel ieder startend bedrijf dat wil communiceren met klanten gebruikt SMS, simpelweg omdat iedereen dat heeft. Denk daarbij aan berichten waarin je aankondigt iets te bezorgen. Je ziet dat daarna ook berichtenapps in beeld komen om klanten nog beter te leren kennen en nog interactiever te worden. Maar de basis is nog altijd SMS.”
Tweestapsverificatie
Ook het groeiende gebruik van tweestapsverificatie helpt SMS. “LinkedIn, Google, Microsoft, noem maar op. Ze gebruiken daarvoor allemaal SMS. Ook de overheid, met wie wij onlangs een deal hebben gesloten, gebruikt SMS bij het inloggen.” De grote storing onlangs, waarbij Facebook, WhatsApp en Instagram enige tijd offline waren, hielp SMS ook aan veel verkeer. “Dat helpt inderdaad. Maar daarnaast zijn er ook vernieuwingen”, zegt Van Glabbeek. “Eerst had je MMS, toen de EMS van Samsung, Motorola en Siemens, maar nu zien we ook Rich Communication Services (RCS) waarmee Google veel werkt. Dat is een open standaard voor SMS’en, mogelijk gaan ook andere partijen zoals Apple meewerken.”
In de toekomst hoopt Van Glabbeek te zien dat er ook betalingen worden verricht per SMS, zoals dat nu bijvoorbeeld al werkt met Tikkie en WhatsApp. “Mijn droom is dat je een boete van het CJIB gelijk met een SMS kan betalen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee