Innovatie & Strategie

Analytics

Software AG: 'Big Data levert aantoonbaar geld op'

21 maart 2014
Door slim gebruik te maken van gegevens kunnen bedrijven flink geld besparen. "Dat klinkt mooi in theorie, maar het blijkt ook in de praktijk", zegt Karl-Heinz Streibich, algemeen directeur van Software AG.

Streibich noemt als voorbeeld Koninklijke Dirkzwager uit Maassluis, dat informatiediensten levert voor de internationale scheepvaart. "Met behulp van software kan Royal Dirkzwager informatie verzamelen die van belang is voor een individueel schip. Die info wordt doorgespeeld aan de kapitein, die daardoor in staat is om zodanig te varen dat hij precies op tijd in de haven aankomt. Dat scheelt een hoop onnodige scheepsbewegingen, en dat bespaart op stookolie. Dit is een techniek met veel potentieel, zeker als je bedenkt dat er 120.000 koopvaardijschepen op de wereldzeeën varen", zegt Streibich.

Big Data

Om een schip op tijd in een haven te laten aankomen zijn veel gegevens nodig. Zoals het schema van de havenmeester, met daarin de tijdstippen van vrije plekken langs de kade, de beschikbaarheid van laad- en losploegen en dergelijke. Ook weerfactoren spelen een grote rol, het gaat dan om zeestromingen alsmede windrichting en -kracht. Ook de parameters van het schip zijn belangrijk: hoe zwaar is het beladen, hoe hard moeten de scheepsmotoren draaien om een bepaalde snelheid te bereiken en hoeveel kost dat? Royal Dirkzwager is een van de gebruikers van Software AG's pakketten voor de 'digital enterprise'

Razendsnel inspelen op situaties

Software AG spreekt zelf over de IBO, de Intelligent Business Operations Architecture. Ondernemingen die IBO toepassen, gebruiken extensief grote hoeveelheden data om hun zakelijke processen te stroomlijnen. "Neem Coca-Cola, bijvoorbeeld", zegt Streibich, "waar bijna alle automaten zijn aangesloten op een systeem dat gegevens verzamelt. Niet alleen van de vending machines zelf, maar ook van omgevingsfactoren zoals het weer. Extra input wordt verkregen van bronnen die informatie geven over bijzondere evenementen. Met behulp van al die data is Coca-Cola in staat om de verkoopautomaten zodanig te vullen, dat aan de verwachte vraag van de consument kan worden voldaan."

Betalingen goed laten verlopen

Een andere grote klant voor de IBO software van Software AG is PayPal, waar dagelijks tientalen miljoenen betalingen worden afgehandeld. Het is daarbij zaak, om frauduleuze betalingen op te merken. Streibich: "Dat konden ze al, maar wel een paar minuten nadat de betaling was gedaan. En dan ben je natuurlijk te laat, degene die de frauduleuze betaling heeft ontvangen is dan alleen verdwenen. Met een nieuw systeem is PayPal in staat om een mogelijk frauduleuze betaling te ontdekken in minder dan een seconde. Ze hebben dan nog de mogelijkheid om de voorgestelde betaling tijdig te onderzoeken en wanneer nodig af te blazen." PayPal kan op deze manier de verliezen door fraude, die vroeger 10 miljoen dollar per maand bedroegen, de kop in drukken.

Lees meer over
Lees meer over Innovatie & Strategie OP AG Intelligence
Reactie toevoegen