Softwarefout leidt nu tot productiestop Boeing 737 MAX
De aanleiding is nog altijd de softwarefout die de neus van het toestel onder bepaalde omstandigheden naar beneden duwt en door de piloten vrijwel niet is te corrigeren. Dat leidde tot twee crashes, eerst bij Lion Air in Indonesië en een paar maanden daarna bij Ethiopian Airlines.
In totaal kwamen daarbij 346 mensen om het leven. Sindsdien hebben de luchtvaartautoriteiten bepaald dat het toestel tot nader order niet mag vliegen. Dat heeft bij verschillende luchtvaartmaatschappijen al forse gevolgen gehad voor hun bedrijfsresultaten.
Update wacht op goedkeuring
Boeing heeft de gewraakte software aangepast maar moet nu goedkeuring krijgen van alle toezichthouders met betrekking tot de luchtvaart. De Anerikaanse toezichthouder FAA heeft al laten weten dat Boeing voorlopig nog niet hoeft te rekenen op een nieuw luchtwaardigheidbewijs voor het toestel. De goedkeuring laat in ieder geval nog tot eind februari op zich wachten en mogelijk is er zelfs een uitloop tot in maart voorzien, meldt The Guardian op basis van contacten met de FAA.
Boeing stopt nu in ieder geval tijdelijk met de productie tot het toestel opnieuw geleverd mag worden van de autoriteiten. De Boeing 737 MAX is het bestlopende product van de vliegtuigfabriek. Boeing verwacht niet dat het besluit direct gevolgen heeft voor de werkgelegenheid bij het bedrijf. De productie van de 737 MAX vindt voornamelijk plaats in de Puget Sound fabriek in Renton in de staat Washinghton. Bij die vestiging werken 12.000 mensen. Boeing zegt hen voorlopig voor andere werkzaamheden in te kunnen zetten. Wat het betekent voor de toeleveringsindustrie is onduidelijk.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee