Overslaan en naar de inhoud gaan

Succesvolle ecosystemen hoe bouw je die?

Geen organisatie opereert nog volledig zelfstandig, in elke stap wordt samengewerkt met partners. Een dergelijk netwerk van samenwerkende bedrijven slaagt alleen als alle betrokken mensen de meerwaarde ervan ervaren. Vier vuistregels om een succesvol ecosysteem te bouwen.

In 1996 hoorden we bij een eerdere werkgever voor het eerst de term Digital Business Ecosystem. De gedachte achter deze Engelse term is dat geen enkele onderneming nog alle stappen in haar waardeketen zelf uitvoert, maar dat bij steeds meer stappen wordt samengewerkt met partners. Technologie maakt die samenwerking steeds goedkoper – specialistische partners leveren daardoor meer waarde dan wanneer de onderneming alle stappen zelf uitvoert. Die specialistische bedrijven leveren natuurlijk aan meer bedrijven en zo ontstaat een netwerk van samenwerkende bedrijven, een ecosysteem. De analyse heeft zich in recente jaren razendsnel gerealiseerd.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in