Telco's stellen 5G-uitrol uit bij vliegvelden in VS
De snelle mobiele telecomtechnologie 5G maakt in de C-band gebruik van frequenties die dicht zitten op de frequenties die sommige vliegtuigapparatuur gebruikt. Dit zou mogelijk tot gevaarlijke situaties kunnen leiden, menen luchtvaartmaatschappijen en ook de Amerikaanse luchtvaartoezichthouder FAA (Federal Aviation Authority). Telecomfirma's en de communicatietoezichthouder FCC (Federal Communications Commission) vinden echter dat er genoeg bufferruimte zit tussen de 5G- en de luchtvaartfrequenties.
Vliegverbod
De Amerikaanse luchtvaarttoezichthouder FAA had eerder al aangekondigd verschillende vliegtuigtypen een vliegverbod op te leggen voor vliegvelden waar een 5G-netwerk zou worden aangezet. Vooral hoogtemeters zouden van slag kunnen raken, wat bij de landing gevaar op zou kunnen leveren. Zo'n 45% van alle vliegtuigen in de VS is in ieder geval gedeeltelijk beschermd tegen mogelijke storingen door de 5G-signalen.
De telecombedrijven hadden begin deze maand al aangekondigd de uitrol van de snelste variant van 5G op vijftig vliegvelden met zes maanden zou worden uitgesteld. Na oproepen van de FAA en luchtvaartsector komen daar nu nog zeker 24 luchthavens bij. Zowel AT&T als Verizon meldde de 5G-uitrol vrijwillig te beperken.
'Twee jaar tijd gehad'
AT&T gaf daarbij wel kritiek dat de luchtvaartsector niet eerder iets had gedaan om de problemen te voorkomen. Het Amerikaanse bedrijf merkt op dat toezichthouders zeker twee jaar de tijd hebben gehad om zich voor te bereiden op de uitrol van 5G-diensten in de Verenigde Staten. "We zijn gefrustreerd door het onvermogen van de FAA om te doen wat bijna veertig landen al hebben gedaan; het veilig ontplooien van 5G-technologie zonder de luchtvaart te verstoren", aldus AT&T in een verklaring.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee