Tweede Kamer schrikt van gebruik ChatGPT in het onderwijs
De afgelopen weken doken bij verschillende media verhalen op van scholieren en studenten die in de tweeënhalve maand dat ChatGPT beschikbaar is, het gebruik van de tekstgenerator tot een standaard hulpmiddel hebben gemaakt. Het probleem is dat docenten niet goed in staat zijn onderscheid te maken tussen wat daadwerkelijk door een leerling of student is geschreven en wat het algoritme van ChatGPT heeft opgehoest.
Twee parlementariërs van D66 en vier van de VVD hebben een viertal ministers kritische vragen gesteld over wat het kabinet aan deze problematiek gaat doen. Ze dringen onder meer aan op onderzoek naar de manier waarop kunstmatige intelligentie het onderwijs gaat veranderen. Verder vragen zij aandacht voor het ontwikkelen van vaardigheden bij docenten in de omgang met deze nieuwe ontwikkelingen.
Voldoende expertise bij ministeries?
De VVD-parlementariërs Mariëlle Paul, Hatte van der Woude, Zohair El Yassini en Queeny Rajkowski suggereren de ministers dat er ook breder in de maatschappij meer kennis over kunstmatige intelligentie moet komen, bijvoorbeeld in de vorm van een nationale AI cursus. Ze vragen zich bovendien af of er wel voldoende expertise bij de ministeries en de rijksoverheid is op dit terrein.
Hind Dekker-Abdulaziz en Paul van Meenen van D66 vragen zich ook af of het Strategisch Actieplan voor Artificiële Intelligentie bestendig genoeg is, gezien de recente ontwikkelingen.
Volgende week woensdag debatteert de Kamercommissie Digitale Zaken over Kunstmatige Intelligentie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee