Management

Apps
Snapchat

Veel kritiek op beursgang Snapchat

Social-mediabedrijf ligt onder vuur wegens ‘opstuwen prijs’. Adverteerders wel enthousiast.

23 februari 2017

Social-mediabedrijf ligt onder vuur wegens ‘opstuwen prijs’. Adverteerders wel enthousiast.

Foto- en video-app Snapchat krijgt veel kritiek met het oog op de naderende beursgang. Het bedrijf zou schimmig opereren en aandeelhouders geen inspraak bieden.

Adverteerders zijn volgens analisten juist zeer enthousiast. Zo meldt het bedrijf MoffettNathanson na gesprekken te hebben gevoerd met diverse media- en advertentiebureaus dat zij veel potentie zien in Snapchat. De bureaus zien in Snapchat een goede concurrent van Google en Facebook, die nu nog zo’n 80 procent van de online omzet binnenhalen. In de ogen van de adverteerders stuwen Facebook en Google de prijs te veel en kan de prijs gedrukt worden onder invloed van de opmars van Snapchat.

Snapchat lijdt nog altijd verlies en wil 3 miljard dollar ophalen met een beursnotering. Het bedrijf denkt zelf dat de beurswaarde op kan lopen naar 22 miljard dollar.

Aantal gebruikers daalt

Snapchat heeft iedere maand zo’n 160 miljoen gebruikers, hoofdzakelijk in de leeftijdscategorie 13 tot 34 jaar. Het gebruik is wel aan het dalen. Naast de app die foto's kan vervormen investeert het bedrijf veel in de ontwikkeling van betere software.

Concurrenten haken aan

Facebook voelt de concurrentie van Snapchat en heeft onderdelen van de software zoals Live Stories overgenomen om meer soortgelijke diensten aan zijn gebruikers te bieden. Ook Whatsapp lanceerde deze week een update, waarna er ‘stories’ gedeeld kunnen worden met contacten die na 24 uur vanzelf verdwijnen.

Analisten zien naast de lopende ontwikkeling in software veel mogelijkheden in hardware-toepassingen zoals Spetacles, de zonnebril met camera’s. Ook heeft Snapchat een overeenkomst voor fors meer datagebruik met datacenterleverancier Amazon Web Services gesloten.

Lees meer over
Lees meer over Management OP AG Intelligence
Reactie toevoegen