Overslaan en naar de inhoud gaan

Yahoo koopt wapen in strijd met Google

Afgelopen week kocht Yahoo het Hongaarse IndexTools, een van de top-5-bedrijven als het gaat om online webanalyse. Indextools’ analyse-instrumenten zullen in toekomst deel uitmaken van het pakket dat Yahoo zijn accounthouders aanbiedt. Gratis, net zoals de grote concurrent Google dat al langer doet.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Voor eigenaar en directeur Marton Szöke is de overname de bekroning van een driest avontuur. Toen hij IndexTools in 2001 samen met een partner oprichtte, verklaarde iedereen hem voor gek. Webanalyse stond in de kinderschoenen en weinigen zagen er een toekomst in. Een teller die het aantal bezoekers bijhield, dat was het meestal wel zo’n beetje. Investeerders hadden bovendien de dotcommalaise nog in hun hoofd en niemand wilde geld steken in een nieuw internetbedrijf. Szöke, die geld had verdiend in de detailhandel, stak er zijn eigen kapitaal in. Rond 2001 bracht IndexTools de eerste analysetools op de markt, gratis. “Het ging ons in eerste instantie vooral om naamsbekendheid”, zegt Szöke. Pas een jaar later vroeg het bedrijf geld voor zijn producten. “We boden goedkope oplossingen voor kleine bedrijven, maar de concurrentie werd al snel groot. Zeker toen Google een van onze concurrenten kocht en accounthouders gratis webanalysetools begon aan te bieden, werd dat marktsegment onhoudbaar.” Daarom gooide IndexTools de koers helemaal om en ging zich op grotere ondernemingen richten, beter gezegd op bedrijven met omvangrijke websites, waarbij een goede analyse van het dataverkeer van doorslaggevend belang is. Het was, zegt Szöke, een enorme omschakeling: “We gingen van een lowbudgetproduct voor klanten die zo min mogelijk wilden uitgeven, over op een product voor bedrijven voor wie het van doorslaggevend belang is te weten wat er op hun website gaande is, die daar geld voor over hebben, maar ook service eisen.”Daarom moest de e-mailhelpservice plaatsmaken voor een telefonische hulpdienst die 24 uur per dag bereikbaar is met een personeelsbestand dat in vloeiend Engels in staat is om de klanten te woord te staan. Momenteel heeft Indextools zo’n 3500 klanten, vooral in Europa en Amerika, waaronder bedrijven als Tesco, Vodafone en Epson. “In Azië zijn we nog niet echt aanwezig. Het gaat om ondernemingen met grote websites, maar zo’n cijfer geeft aan dat het belang van webanalyse nog steeds niet overal is doorgedrongen”, zegt Szöke. Met de overname door Yahoo zullen de bestaande klanten in de toekomst gratis gebruik kunnen maken van de service van IndexTools. Die gratis service is, zegt hij erbij, enorm kostbaar. Alleen grote portals als Yahoo en Google kunnen het zich veroorloven op die wijze de concurrentieslag te voeren.Cruciaal in het succes van IndexTools was het besluit om eigen databasesoftware te ontwikkelen. “Dat was tegen de stroom in, want iedereen gebruikt Oracle of Microsoft. Maar de licenties daarvan zijn gebaseerd op de hoeveelheid data die je verwerkt, en in ons geval wordt zo’n licentie zeer kostbaar. Ik wil niet zeggen dat ons eigen product kan concurreren met Oracle, maar voor eigen gebruik voldoet het zeker.”IndexTools bleek al snel zeer gewild bij die klanten die zich liever niet verbonden aan een van de grote marktleiders op het gebied van webanalyse. De eigen software maakte het mogelijk om de analyse geheel naar de wens van de klant op te bouwen. Maar met de groei van de webanalysemarkt nam ook de concurrentie toe. “Webanalyse is in toenemende mate onderdeel van een totaalpakket dat ook meteen oplossingen voor geconstateerde problemen biedt. Daar hebben wij simpelweg niet de mogelijkheden voor en daarmee dreigde onze marktpositie in het gedrang te komen.”Szöke was dan ook naarstig op zoek naar venture-kapitaal op het moment dat Yahoo langskwam met een overnameaanbod. Mentaal was het een groot besluit om met de Amerikanen in zee te gaan, zegt hij: “Je geeft toch een beetje je baby weg. Aan de andere kant, het idee dat er straks miljoenen zijn die van onze webanalyse gebruikmaken, is geweldig. Het is voor iedereen hier een enorme stap, van een zelfstandig bedrijf met vijftig man naar een afdeling in een miljardenonderneming. Maar Yahoo biedt enorme carrière- en opleidingsmogelijkheden, in Europa en Amerika. Bovendien is er sprake van dat ze andere activiteiten zoals R&D in Boedapest gaan ontwikkelen. Volgens mij zijn de mensen hier over het algemeen wel blij met de overname.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in