Innovatie & Strategie

Datamanagement
Black box.

Zo houd je een algoritme onder controle

Pegasystems, Salesforce en Oracle bieden allemaal inzicht in de 'black box' van kunstmatige intelligentie.

Black box. © Shutterstock
22 september 2017

Met behulp van artificiële intelligentie kunnen we steeds sneller data verzamelen en verwerken om tot een bepaald resultaat te komen. Maar hoe een algoritme dat precies doet, is onduidelijk. Maar niet voor lang: Salesforce, Oracle en Pegasystems zoeken naar transparantie in kunstmatige intelligentie.

De Tesla van de Amerikaanse Joshua Brown rijdt in 2012 in op een truck. Brown had de auto op de autopilot mode ingesteld en zeven seconden niet opgelet. Het systeem kon witte truck niet van de felle lucht onderscheiden – en omdat Brown zeven seconden niet oplette moest hij het met de dood bekopen.

Ook in de chattechnologie laat kunstmatige intelligentie te wensen over – chatbot TayTweets van Microsoft werd vorig jaar losgelaten op Twitter. Microsoft had beter nog iets langer aan Tay kunnen sleutelen, want binnen no time deed ze racistische en seksistische uitspraken op het sociale netwerk. Waar in het zelflerende systeem dat precies fout ging, is een raadsel.

Maar technieken met kunstmatige intelligentie beperken zich niet tot chatbots en zelfrijdende auto’s – in de toekomst kunnen kunstmatig intelligente systemen ook bepalen wie er een lening bij een bank krijgt. Door de enorme hoeveelheden data die we verwerken en de invloed die deze systemen uitoefenen op onze levens wordt transparantie in kunstmatige intelligentie steeds belangrijker. Consumenten willen weten welke gegevens een bedrijf verzameld, bedrijven willen weten welke data ze mogen gebruiken.

 
Lees het hele artikel
Je kunt dit artikel lezen nadat je bent ingelogd. Ben je nieuw bij AG Connect, registreer je dan gratis!

Inloggen

Registreren

  • Direct toegang tot AGConnect.nl
  • Dagelijks een AGConnect nieuwsbrief
  • 30 dagen onbeperkte toegang tot AGConnect.nl

Ben je abonnee, maar heb je nog geen account? Laat de klantenservice je terugbellen!