Zuckerberg verbaasd over inhuur nepnieuwsverspreider
The New York Times had gisteren een onthulling over de manier waarop Facebook probeert zijn critici de mond te snoeren. De actie vond plaats in de periode dat Mark Zuckerberg juist uitleg probeerde te geven over de gang van zaken rond het Cambridge Analytica-schandaal.
De journalisten van The New York Times leggen de strategie van Facebook bloot om de beeldvorming rond het bedrijf als gevolg van een reeks crises om te buigen. Operationeel directeur Sheryl Sandberg had de leiding over het uitvoeren van die strategie. Onderdeel daarvan was het inschakelen van Definers Public Afairs, een 'opposition research and consulting firm'. Dit bedrijf heeft verschillende berichten verspreid op conservatieve websites waarbij critici van Facebook in diskrediet werden gebracht.
Nepnieuws over nepnieuws
Zo zou miljardair George Soros een grote financier zijn van een anti-Facebookbeweging Freedom from Facebook. Ook werd Apple CEO Tim Cook beticht van hypocrisie omdat hij Facebook publiekelijk aanviel op het privacybeleid maar Apple zelf ook data over gebruikers liet verzamelen. Ook werd de rol die Russische verspreiders van nepnieuws op Facebook gebagatelliseerd in de berichten.
Facebook verklaart de banden met Definers onmiddellijk te hebben verbroken na de onthullingen door de Amerikaanse krant. Zowel Zuckerberg als Sandberg zeggen geen idee te hebben wie de opdracht heeft gegeven voor de activiteiten van het bureau. Zuckerberg zei in een conference call met journalisten dat hij niet van het contract met het bedrijf afwist tot gisteren. "Wij hebben hen zeker niet gevraagd om iets te verspreiden dat niet waar is. In het algemeen denk dat veel van dit type bedrijven dit soort werk doen. Ik snap waarom andere bedrijven met hen willen samenwerken, maar dat is niet de manier waarop ik dit bedrijf wil runnen", stelt hij.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee