Management

Klantinteractie
Vertalen

Telecom-jargon

Versneden diensten, trage of redundante verbindingen: waar hebben we het over?

© Pixabay CC0 Public Domain
9 augustus 2017

Door technologische ontwikkelingen en deregulering van voorheen monopolistische PTT’s maakt de telecombranche al jaren een turbulente ontwikkeling door. Met een veelheid aan innovatieve diensten speelt zij een steeds belangrijkere rol in het leven van mensen en het reilen en zeilen van bedrijven, instellingen et cetera.

Slimme technici, handige marketeers en scherpe juristen zien kansen om geld te verdienen. Maar voor buitenstaanders blijft het een ondoorzichtige markt waarbij typisch ‘telecomtaalgebruik’ regelmatig vervelende verrassingen oplevert. Drie voorbeelden.

‘Light’

Glasvezeldiensten blijken regelmatig zogenaamd ‘versneden’ verkocht te worden. Veel voorkomende verhoudingen zijn 1:5 en 1:10. De bandbreedte wordt met vijf of tien andere gebruikers gedeeld. Als niemand actief is, heb je de volle bandbreedte tot je beschikking. Maar als andere gebruikers tegelijkertijd actief zijn, is de verbinding stukken trager. Soms wordt een dergelijke versneden dienst gewoon aangeboden als ‘50 Mbps’, maar wordt het woord ‘light’ toegevoegd.

Ik sprak laatst een MKB’er die een 20 Mbps glasvezelverbinding afneemt bij een mij onbekende aanbieder. Het bleek om een gedeelde verbinding te gaan. Normaal gesproken zou 20 Mbps, mits onversneden, voldoende bandbreedte moeten zijn voor zijn vier werknemers. Nu moest hij de verbinding ophogen naar 100 Mbps. Op basis van 1:5 helaas. Kijk dus uit met goedkope ‘light’ diensten. Check altijd in de kleine lettertjes of het een 1:1-connectie betreft.

‘Tot’

U krijgt ‘tot 8 Mbps’ bandbreedte. Zo stond het op de website, en in het contract. Op een dag belt een ondernemer mij op: ‘Ik heb de indruk dat de verbinding zo traag is. Nu ik een speedtest heb uitgevoerd, blijkt dat ik in de praktijk slechts 2 Mbps heb. Kan dat zomaar?’

Ik legde de man uit dat hij zijn verbinding deelt met twintig andere gebruikers. Verder stond er in zijn contract dat vanwege het feit dat zijn bedrijfspand ver van de wijkcentrale ligt de verbinding geen capaciteitsgarantie heeft. Oftewel: ‘best effort’.

‘En mijn upload-snelheid is minder. Hoe kan dat?’ Ook dat maak ik vaak mee: de upload is een factor tien minder dan de download. De provider bleek dit in het contract afgedekt te hebben en kon juridisch niet gehouden worden aan de qua klantverwachting verkochte 8 Mbps up en down. Het stond in de zogenaamde kleine lettertjes.

‘Flat redundant’

Een grote nationaal bekende glasvezelpartij vertelt haar klant dat de verbinding een “flat redundante” verbinding betreft. Klinkt lekker, niet waar? Bij navraag werd duidelijk dat de verbinding niet redundant was: de gebruikte vezels lopen in dezelfde buis. Een graafmachine zal bij een kabelbreuk altijd beide vezels kapot trekken. Als ondernemer denk je dat je de continuïteit van je bedrijfsvoering goed geregeld hebt, maar je hebt een marketingterm gekocht!

Marketing

De oude gevestigde telecompartijen hebben nog steeds moeite om duidelijk, concreet en transparant te communiceren over de voors en tegens van de aangeboden verbindingen c.q. dienstverlening. Maar ook nieuwkomers buitelen soms over elkaar heen in het gebruik van vage kreten, onduidelijk afkortingen en marketingschreeuwtermen. In combinatie met de welbekende 'kleine lettertjes' betekent dit dat je op je hoede moet zijn, en dat het loont om in zee te gaan met een betrouwbare partij die open, transparant en helder in haar taalgebruik is.

Reactie toevoegen
1
Reacties
Anoniem 10 augustus 2017 13:24

Natuurlijk gaan de aanbieders allerlei leuke termen verzinnen. Maar het begint bij de afnemer. Die wil voor een tientje in de maand het liefst twee dark fibers (met bijbehorende DWDM multiplexers uiteraard) via separate paden zijn pand in. Dat kan natuurlijk niet.
Het overgrote gros van de kleine bedrijven neemt ook een 'particuliere' verbinding af. Maar verwacht wel 'zakelijke' service, kwaliteit enz. En ook dat kan niet. KPN had destijds 'DSL' en 'Office DSL'. Dat laatste was een 1:1 oversubscribed DSL kanaal, met een 24x7, 99,9% SLA, met 4 uur repair. Echter, niemand snapte dat dat ook echt een stuk beter was dan de gewone DSL verbinding van 15 euro. Totdat die het niet doet natuurlijk, en de KPN monteur pas na 3 dagen langs komt.

Ik ben het wel eens dat het gebruik van onbegrijpelijk jargon het alleen maar ondoorzichtiger maakt, en de verwachtingen steeds hoger legt dan wat er daadwerkelijk geleverd wordt. Maar als je als ondernemer een gegarandeerde verbinding, met SLA wilt hebben, begin dan niet met een lijntje van 35 euro per maand.