Overslaan en naar de inhoud gaan

Van slimme apparaten naar slimme diensten

Laat er geen twijfel over bestaan: de Internet of Things-trein staat op het punt om te vertrekken. Als Nederlandse bedrijven die trein niet willen missen, is het nu tijd om te reageren. Daarbij moeten we meer doen dan simpel apparaten verkopen of netwerken installeren. Vooral telecom- en energiebedrijven hebben er alle baat bij om een ecosysteem met bijkomende diensten te ontwikkelen.

In de technologiewereld zijn er weinig nieuwe ontwikkelingen die zoveel opwinding en buzz veroorzaken als het internet of things (IoT), smart living en de smart city. Het idee dat we miljarden voorwerpen aan het internet gaan hangen (van vuilnisbakken, koelkasten, straatverlichting en medische apparatuur tot elektriciteitsmeters en camera’s) zodat ze hun data in real time kunnen delen, is dan ook een bijzonder interessante propositie. Dat geldt zowel voor de bedrijven die deze infrastructuur moeten gaan uitbouwen, als voor de consumenten en gebruikers die er uiteindelijk de vruchten van moeten plukken.

Dat deze markt binnen enkele jaren explosief zal groeien, daar is ongeveer iedereen het over eens. Over hoeveel apparaten er tegen 2020 verbonden zullen zijn, lopen de schattingen uiteen, van iets meer dan twintig milljard tot ruim vijftig miljard. Momenteel zouden het er zowat zes miljard zijn. De omzetgroei die dit meebrengt, gaat sprongen maken in dezelfde orde van grootte, verwachten de marktonderzoeksbureaus. Ook in Nederland komt de markt in beweging. De consumentenmarkt roert zich: het aantal slimme thermostaten en beveiligingscamera’s die tegenwoordig te koop zijn, is al lang niet meer op de vingers van twee handen te tellen.

Kinderschoenen

Het klinkt allemaal veelbelovend (en dat is het zeker ook), maar de waarheid is dat we nog maar drie jaar van 2020 zijn verwijderd en dat de markt voor IoT-toepassingen op dit moment nog zeer gefragmenteerd is en nog in de kinderschoenen staat. Er is bijna geen standaardisering. De verschillende producten zijn nog veel te vaak aparte eilanden die veel te weinig op elkaar inspelen, laat staan dat ze elkaar versterken. En er is nog altijd geen duidelijke marsroute, waar het nu allemaal naartoe gaat. Ook op de consumentenmarkt zijn het nog vooral gadget-achtige toestellen die tot nu toe de hoofdmoot uitmaken: nice to have, maar nog lang geen need to have.

Zo’n situatie bergt zowel gevaren als kansen in zich. De kansen liggen in het gegeven dat het nog alle kanten uit kan en dat de toekomstige marktleiders nog lang niet vast staan. Het gevaar in Nederland is dat we te inert reageren en de kaas van ons brood laten eten.

Met name de telecomoperatoren zouden meer zin voor initiatief aan de dag mogen leggen. In hun eigen voordeel trouwens. De markt voor internet en mobiele telefonie is verzadigd, dubbele groeicijfers zitten er hier al lang niet meer in. Nieuwe klanten die langs de voordeur binnenkomen, verdwijnen langs de achterdeur geruisloos naar de concurrentie, op zoek naar nog lagere prijzen.

Wie als telecomoperator nu de eerste 'bold moves' zet, heeft veel kans om uit te groeien tot dé trusted supplier op deze nieuwe markt. En dat heeft zo wel zijn voordelen. Een veel hogere klantenbinding bijvoorbeeld. Want een klant die niet alleen voor zijn telecom aan een leverancier is gebonden, maar voor ongeveer zijn complete huis of zelfs leven, zal minde snel overstappen naar een andere leveancier. En dat leidt tot flink hogere marges. Ook voor de consument lijkt een gebundeld aanbod aantrekkelijk: slechts één leverancier om zijn huis slimmer te maken en vooral zijn leven hierdoor te vergemakkelijken (smart living).

Smart living

Het realiseren van zo’n ideaalbeeld vergt wel meer inspanning dan het verkopen van een slimme camera of rookmelder. We moeten evolueren van smart devices naar smart living. En dat kan alleen door bijkomende diensten te gaan aanbieden. Want wat heeft u aan een slimme camera als hij inbrekers aan uw voordeur detecteert, maar op geen enkele manier een call center kan verwittigen voor hulp? Welke meerwaarde heeft een slimme energiemeter die enkel automatisch de meterstanden doorgeeft, maar die je geen inzicht geeft in je verbruik, via, pakweg, een app op je smartphone? Waarom zou je een wearable dragen die je bloedsuikerspiegel in de gaten houdt, als je nog altijd naar een dokter moet gaan om de resultaten te interpreteren?

De telecomindustrie is natuurlijk een heel ander beestje dan de energiesector of de gezondheidszorg. Het is voor hen dus zaak om de juiste strategische partners te kiezen die een en ander mogelijk kunnen maken. Ik geloof dat de tijd is aangebroken om hier serieus naar te kijken.

Daar zal trouwens ook de eindgebruiker uiteindelijke van profiteren. Want het is pas zodra er kritische massa is in deze markt dat andere bedrijven hun karretje aan de marktleider zullen vasthaken en ook mee diensten en apparaten zullen gaan ontwikkelen. En pas dan zal je een hefboomeffect kunnen zien dat de hele markt vooruit katapulteert.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in