Werven: weg met mannelijke woorden
Hoe vacatureteksten worden geschreven en gepresenteerd, draagt bij aan het aantal reacties op de vacature. Op genderneutrale vacatures komen 42 procent meer reacties, blijkt uit onderzoek van ZipRecruiter. Maar er zijn meer redenen om als organisatie te kiezen voor genderneutrale vacatureteksten.
Het vinden van talentvolle medewerkers binnen de IT-sector wordt er niet makkelijker op. Veel IT-organisaties lopen tegen het mannenimago van die wereld aan. Dit brengt het risico met zich mee dat vrouwen denken dat een bedrijf in de IT-sector niet op dames zit te wachten of dat ze als vrouw niet tussen de mannen passen. Onzin, wij merken dat IT-bedrijven juist willen werken aan diversiteit op de werkvloer.
Organisaties vinden het vaak nog lastig om de juiste vrouwelijke doelgroep te bereiken. Daarom is het zaak om alles op alles te zetten om het juiste talent aan te trekken. Softwarebedrijf Atlassian is een goed voorbeeld van het werken met genderneutrale vacatures. Sinds twee jaar gebruikt dit bedrijf geen ‘mannelijke’ woorden, zoals ‘hacker’ of ‘werken in een competitieve sfeer’, meer. En het resultaat mag er zijn: ze namen maar liefst 50 procent meer vrouwen aan dan daarvoor.
Man vs. vrouw
Het mannelijke imago van de IT-wereld zorgt ervoor dat vrouwen zich minder geneigd voelen om op openstaande functies te reageren. Zeker in de IT-sector kan bewustzijn rondom mannelijke, vrouwelijke en genderneutrale termen dus bijdragen aan een gebalanceerde mix op de werkvloer. In 2016 schreef Forbes al over het nut van genderneutrale vacatureteksten en ook onderzoek van Indeed biedt verdieping op dit onderwerp. Zij onderzochten hoe vaak mannelijke en vrouwelijke woorden in vacatureteksten voorkomen. Binnen vier jaar tijd is het woord ‘ninja’ 400 procent vaker gebruikt dan voorheen. Dat geldt ook voor het woord ‘dominant’. Beide woorden zijn voor vrouwen minder aansprekend dan voor mannen.
Het is onwaarschijnlijk dat we associaties bij mannelijke of vrouwelijke woorden kunnen afleren. Wat wel kan, is het gebruiken van mannelijke, vrouwelijke en genderneutrale woorden in vacatureteksten, om zo te sturen wie er gaat reageren. Dat zegt ook de schrijfster Iris Bohnet, in haar boek ‘What Works: Gender Equality by Design’. Volgens haar is het genderneutraal schrijven van vacatureteksten het ‘laaghangende fruit’. Het aantal reacties kan hiermee relatief eenvoudig worden verhoogd. In de praktijk zien we dat het gebruik van genderneutrale termen in vacatures zorgt voor een andere verdeling in reacties van mannen en vrouwen.
Time to hire versnellen
Er kleven nog meer voordelen aan genderneutrale vacatures. Door geen mannelijke of vrouwelijke woorden in je vacaturetekst te zetten, is de vacature vier dagen sneller vervuld. Dat blijkt uit het onderzoek ‘Talent Acquisition Factbook van Bersin by Deloitte’, dat is uitgevoerd tussen 2011 en 2015. Vanaf dat moment heeft Deloitte genderneutrale teksten steeds vaker ingezet in het sollicitatieproces.
Met hulp van tools als Textio - ingezet door onder meer Spotify en Dropbox - is het opstellen van genderneutrale vacatures eenvoudig. Je voert je vacaturetekst in, waarna de tekst geanalyseerd wordt. Bij deze analyse wordt onder andere gekeken naar mannelijke en vrouwelijke woorden. Na de analyse krijg je alternatieven te zien, waarmee de vacaturetekst verbeterd kan worden. Textio is ook in Europa populair: het gebruik groeide er binnen een jaar met 300 procent.
In mijn volgende blog geef ik tips hoe je genderneutrale vacatureteksten schrijft.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee