Amsterdamse ‘kennismakelaar’ haalt IT’ers uit India naar Nederland
Het heeft nu twee vestigingen in India en een in Amsterdam en er zijn plannen voor kantoren in België, de Verenigde Staten en Dubai.
Sachin Chauhan en Arsha Ansari Gilani zagen het groeiende tekort aan specialisten op de Nederlandse en Europese arbeidsmarkt en wisten dat er in India en China honderdduizenden hoogopgeleide specialisten zijn, waarvan een deel graag in Europa wil werken. “Aan sommige specialisten is een groot tekort. Bijvoorbeeld BizTalk-programmeurs, daarvan zijn er maar zo’n tweehonderd in Nederland. Wij kunnen deze specialisten in India vinden en ze hier inzetten”, zegt Chauhan. Ze vonden een bank bereid om te investeren en startten I-knowledge. Inmiddels werken er vijftien mensen: vier in Amsterdam en elf op de vestiging in India, in Gurgaon. Deze plaats noemt Chauhan ‘het Amstelveen van India’: “Het is een opkomende IT-stad, waar veel grote bedrijven zich momenteel vestigen.” Ze denken over een vestiging in Bangalore, die andere IT-stad in het zuiden van het land. Nu vliegen ze er nog naartoe om kandidaten te selecteren.
Het bedrijf bestaat dik één jaar en heeft negen specialisten naar Nederland gehaald. Met de lopende aanvragen van klanten erbij geteld, hoopt het in het derde kwartaal van dit jaar zo’n 25 mensen aan het werk te hebben en tegen het eind van het jaar vijftig. Het detacheert deze mensen bij werkgevers of de specialisten komen, na een jaar, in vaste dienst bij hun werkgever. Momenteel richt het zich louter op IT-specialisten, Engelssprekend en met een voltooide academische studie: programmeurs, testers, webdevelopers, systeembeheerders, projectmanagers en specialisten in business intelligence. Ze bieden hen een marktconform, internationaal salaris: de Indiase webdeveloper die hier aan de slag gaat verdient dus evenveel – vanwege belastingvoordelen vaak meer – als zijn Nederlandse collega.
Wat de aanpak van I-knowledge bijzonder maakt, is de vergaande begeleiding. Mukesh Kumar werkt sinds eind februari als webdeveloper voor Hyves in Amsterdam. In januari voerde hij de eerste gesprekken met I-knowledge in India, die zijn cv op een vacaturebank had gevonden. Eén gesprek was met de directeur van Hyves, die naar India was gevlogen om zelf de selectiegesprekken te voeren. Van de 22 kandidaten werden er drie geselecteerd, Kumar is de eerste die in Nederland aan de slag gaat. Hij werkte eerder in het buitenland, in Australië, Singapore en diverse landen in het Midden-Oosten. Dat is gebruikelijk voor Indiase IT’ers, die vaak ‘on site’ bij de klant werken, vertelt hij. In Europa was hij nog nooit geweest. “Ik had dan ook wel honderd vragen over hoe het hier zou zijn en die kon ik allemaal stellen aan de man van I-knowledge in India.” Het bedrijf regelde alle procedures en de medeweker van I-knowledge in India bracht hem persoonlijk naar het vliegveld. Kumar: “Hij zwaaide ons, ik en iemand die bij Atos Origin aan de slag is gegaan, uit! Ik zei tegen hem: als mijn vrouw over een paar weken ook naar Nederland reist, doe je dat dan ook voor haar? Want het is haar eerste internationale trip. Hij zei: dan doen we het nog beter.”
Op Schiphol werd Kumar opgewacht door de ‘buddy’ van I-knowledge in Amsterdam, die hem naar zijn huis in de stad bracht, hem de volgende dag meenam op een citytour, liet zien waar de supermarkt is en uitlegde hoe hij bij zijn werk moest komen. Huisvesting, verzekeringen, de verplichte tbc-test voor immigranten... alles is geregeld en wordt door I-knowledge betaald. “Het is compleet ‘hussle-free’,” oordeelt Kumar. De betrokkenheid gaat zelfs zover, dat I-knowledge hem heeft gevraagd om voorlopig niet te gaan fietsen. Terwijl Kumar dat graag wil: “Op alle blogs lees ik dat je in Amsterdam moet fietsen. Maar ze hebben wel gelijk: ik moet eerst wennen aan het verkeer en de stad leren kennen, voordat ik een fiets koop.” Als zijn vrouw over een paar weken bij hem is, starten ze samen met Nederlandse les. Voor zijn vrouw, een IT’er, zoekt I-knowledge straks ook werk. Dat de partner meekomt, is standaardbeleid bij het bureau. Het richt zich dan ook op specialisten die hier drie tot vier jaar zullen werken. Dat is ook de reden waarom iedereen Nederlandse les krijgt; de eerste lessen volgen ze al in India.
Die begeleiding van specialisten is terug te vinden in wat het jonge bedrijf voor zijn klanten doet. “We ontnemen de werkgever alle zorgen en het regelwerk, als die dat wil”, zegt Ansari Gilani. Het bedrijf heeft de (juridische) procedures die ze bij elke nieuwe medewerker moeten doorlopen, sterk gestandaardiseerd. “Het loket voor kenniswerkers maakt het doorlopen van de procedures wel een stuk gemakkelijker, maar dan nog is het veel papierwerk”, aldus Ansari Gilani.
Bedrijven moeten wel wennen aan het idee dat ze binnen drie weken een IT-specialist uit India in Nederland aan het werk kunnen hebben, zegt Ansari Gilani. “Internationale bedrijven staan er wel voor open, omdat die het gewend zijn om met mensen uit meerdere culturen te werken. Andere bedrijven zijn afwachtend en denken dat de cultuur of de taal een struikelblok zal zijn. We nodigen grote klanten daarom uit in India, zodat ze kunnen kennismaken met de kandidaten en zelf de selectiegesprekken kunnen voeren.”
Kumar is vooralsnog erg te spreken over zijn werk. Hij kende de socialenetwerksite al: “Veel vrienden die in Europa werken, gebruiken hem.” Wat hem bij het bedrijf opvalt, is de werkmotivatie van zijn collega’s. “In Australië krijg je verlof voor van alles, zelfs als je een kater hebt. In het Midden-Oosten wordt vier keer per dag gebeden en heeft iedereen vrijdag vrij, ook al ben je geen moslim. Hier wordt tenminste doorgewerkt!” Hij is ook zeer te spreken over de begeleiding van I-knowledge: “Hun man in India belde mij vorige week zelfs op, om te vragen hoe het ging.”