'Digitaal' dringt door bij CEO's
Bovenaan de prioriteitenlijsten van CEO’s voor 2018 en 2019 prijkt nog altijd groei, blijkt uit onderzoek van Gartner. Daarbij is er wel sprake van een verschuiving: in plaats van focus op simpelweg groei behalen, is er meer en meer oog voor digitale transformatie. Het omvormen van bedrijfsorganisaties, inclusief cultuur, om digitale mogelijkheden te benutten en zo nieuwe kansen te grijpen.
IT is nummer 3
IT zelf staat op de derde plaats in de CEO-prioriteitenlijst, waarbij digital transformation specifiek wordt genoemd. Volgend op IT is de categorie ‘corporate’. Dit omvat structurele ontwikkeling van de onderneming, waarbij transformatie tot een digital business - gefaciliteerd met IT-middelen - kan leiden tot nieuwe activiteiten en nieuwe groeikansen.
“Hoewel groei de grootste prioriteit is van de CEO, was er een significante daling in eenvoudige vermeldingen ervan dit jaar; van 58 procent in 2017 naar net 40 procent in 2018”, verklaart vice-president Mark Raskino van Gartner. “Dit betekent niet dat CEO’s minder gericht zijn op groei. Het toont aan dat ze hun perspectief veranderen op hoe groei te behalen.”
Het CEO-prioriteitspunt van ‘corporate’ is aanzienlijk gestegen en bekleedt nu met 33 procent de tweede plaats, meldt Gartner op basis van zijn 2018 CEO and Senior Business Executive Survey. Raskino legt in het persbericht hierover uit dat de categorie ‘corporate’ onder meer betrekking heeft op nieuwe strategie, partnerships op hoog niveau, en fusies plus overnames.
Personeel en talent
Na IT op de derde plaats (met 31 procent) volgen op de CEO-prioriteitenlijst het personeel (28 procent), en de klant (23 procent). De eigen werknemers zijn flink gestegen op de aandachtslijst van CEO’s: in 2017 stond personeel nog op de zevende plaats. Sommige CEO’s slaan deze categorie nog hoger aan. Het aantal CEO’s dat deze categorie noemt in hun top drie van prioriteiten is toegenomen van 16 procent vorig jaar naar 28 procent nu.
Gebrek aan talent, plus personeelscapaciteit, wordt dan ook gezien als de belangrijkste interne belemmeringen voor groei. De gewenste omvorming naar een digitale onderneming ondervindt hier last van. Gartner stelt dat CEO’s nu ook erkennen dat digital transformatie niet alleen een kwestie van IT-middelen is, maar dat het ook een culturele omslag vereist. Een pro-actieve, samenwerkende, innovatieve en klantgerichte aanpak is nodig, stelt onderzoeker Raskino.
Technologie-impact
Het personeel en de klant worden gevolgd door overige categorieën als finance, productverbeteringen, management, sales en kostenbeheersing. De Gartner 2018 CEO and Senior Business Executive Survey is in het vierde kwartaal van vorig jaar uitgevoerd onder 460 topmanagers bij bedrijven met meer dan 50 miljoen dollar jaaromzet. Deze CEO’s en senior business executives is gevraagd naar hun business issues plus naar enkele aspecten van de impact die technologie heeft op hun bedrijfsagenda.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee