Overslaan en naar de inhoud gaan

Door digital savvy directieteam haalt organisatie meer omzet

Organisaties die een topmanagementteam hebben dat digital savvy is, presteren beter dan bedrijven waarbij het managementteam weinig kennis heeft van technologie. Dat blijkt uit recent gepubliceerd artikel in de MIT Sloan Management Review, waaruit blijkt dat als het aantal leden met digitale kennis toeneemt in een topmanagementteam (TMT), dat dan ook de nettomarge en de omzetgroei van dat bedrijf toenemen.
boardroom
© CC0 - Unsplash.com
CC0 - Unsplash.com

Van de grotere bedrijven heeft slechts 7% een topmanagementteam bestaand uit digitaal onderlegde leden. Die bedrijven presteren qua groei en bedrijfswaarde 48% beter dan de rest, melden de onderzoekers. Ze deden het onderzoek onder C-level bij bijna 2.000 bedrijven wereldwijd.

Digital savvy wordt door de onderzoekers gedefinieerd als dat wordt begrepen – door ervaring of door scholing – wat de impact is van opkomende technologie op het zakelijke succes van een bedrijf. Slechts 1 op de 4 CEO’s en 1 op de 8 CFO’s krijgt binnen die definitie het stempel digital savvy. Bij CIO’s en CTO’s ligt het percentage logischerwijs wat hoger, respectievelijk 45% en 47%. Gekeken naar sector is het topmanagementteam binnen de sector media, software en telecom het meest digitaal.

Voordeel door innovatie en leiderschap

Het voordeel wordt onder andere behaald doordat de teams anders opereren, zeggen de onderzoekers. Bijvoorbeeld op het gebied van innovatie. Bedrijven met de 25% meest digitaal vaardige managementteams halen 59% van de omzet uit innovaties die binnen drie jaar zijn geïntroduceerd. Ook leiderschap is een belangrijke differentiator. Digitaal onderlegde topteams vertrouwen niet op instinct, maar ontwikkelen hypothesen, testen deze en zoeken naar vroege meetpunten van succes die verband houden met financiële prestaties. Zo kunnen leidinggeven eerder problemen identificeren en oplossen.

Co-auteur Peter Weill, senior onderzoeker en voorzitter van het Center for Information Systems Research (CISR) van de MIT Sloan School of Management, denkt dat de digitale vaardigheden van managementteams het verschil gaan maken in bedrijven die goed door de pandemie heen komen. “Dit is het moment om na te denken over de digitale vaardigheid van de topmanagementteams in de organisatie. Het is ook het moment om uzelf af te vragen wat u kunt doen om het toekomstige succes van het bedrijf te versterken.”

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in