Overslaan en naar de inhoud gaan

ICT’ers failliet door zwak management

Over 430 ICT-bedrijven is vorig jaar het faillissement uitgesproken. Dat is een stijging van 132 procent ten opzichte van 2000, volgens marktonderzoeker Marketons. En die trend lijkt zich dit jaar voort te zetten. In januari en februari zijn al 35 procent meer ICT- bedrijven failliet gegaan dan in dezelfde periode in 2001.
Business
Shutterstock
Shutterstock

De faillissementen treffen vooral kleinere bedrijven en dan vooral dienstverleners. W. Veldkamp, directeur van Marketons, wijt de stijging aan ‘de teruglopende markt’. Maar het ligt niet alleen aan de economische malaise. “Heel veel ICT-bedrijven zijn reuzen op lemen voeten. Ze zijn afhankelijk van de inkomsten van deze en volgende maand. Of ze hebben maar een paar opdrachtgevers. Als er dan een wegvalt, is het snel met ze gedaan.” R.J. Blom, onderzoeker bij Graydon, benadrukt dat het niet aan de economische situatie ligt. “Bedrijven gaan niet failliet, alleen doordat de economie verslechtert. Faillissementen zijn te wijten aan managementfouten. Als je zeven jaar lang een perfecte economie hebt gehad en er zijn een paar negatieve signaaltjes en je gaat gelijk failliet, dan ligt dat niet aan die economische situatie.” Hij wijst erop dat veel jongeren door het succes van internet een ICT-bedrijf zijn begonnen. “Die bedrijven missen vaak alle vormen van een gestroomlijnde organisatie. Ze groeien te snel. Ze volgen alleen de vraag. In een panieksfeer worden mensen aangenomen voor veel te hoge salarissen. Men kijkt vervolgens niet goed waar het geld dat binnenkomt naar toe gaat. Er worden grote gebouwen neergezet, dure wagens geleased.” Econoom prof. A. Heertje, bevestigt dat. “Veel jonge starters zijn technisch goed, maar hebben geen benul van management en beheer van de organisatie. Ze vroegen zich niet af of er op redelijke termijn een markt zou zijn voor hun product. En de vraag wie hun concurrenten waren, kwam niet eens in ze op.” M. Westerman, directeur van ‘incubator’ Twinning, is het niet met hen eens. “Het is makkelijk praten achteraf. Twee jaar geleden was nog sprake van een geweldige ‘upswing’. Veel ICT-bedrijven hebben hun beleid gebaseerd op ontwikkelingen in het nabije verleden. Dat is geen kwestie van slecht financieel management, maar van slechte marketing.” Het was volgens hem voor deze kleine bedrijven ook moeilijk de teruggang in zijn volle omvang te voorzien. “Kort voor de zomer van 2000 gaven analisten van Merryll Lynch en Goldman Sachs nog allemaal ‘buy’-adviezen voor fondsen als Amazon. En een paar weken later stortte de hele sector in. Bedrijven doen aannames op basis van dergelijke analyses.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in