Succesfactoren voor samenwerking in business-ecosystemen
Volgens de literatuur vereist digitale transformatie een strategie gericht op het ontwikkelen van een breed, holistisch en organisatie overstijgend perspectief op hoe digitale technologieën kunnen worden gebruikt om bedrijfsmodellen, producten, diensten en processen te heroverwegen en aan te passen[2]. Het organisatie overstijgende perspectief, ook wel business ecosysteem perspectief genoemd, zou dus een belangrijk onderdeel moeten zijn van een digitale strategie van een organisatie. Dit perspectief vereist dat organisaties in staat zijn om met elkaar samen te werken. Hiertoe hebben we vanuit de literatuur vijf succesfactoren geïdentificeerd:
1) cultuur van samenwerking,
2) governance van samenwerking,
3) datacentrisme,
4) snelheid en durf, en
5) digitale geletterdheid.
Met een cultuur van samenwerking wordt bedoeld dat organisatiesilo’s verdwijnen en dat het delen van data vanzelfsprekend is. Organisatorische silo's hebben invloed op de prestaties van een organisatie en creëren een interne, in plaats van een externe focus. Governance van samenwerking is een manier van organisatie inrichting met een verschuiving van een controleoriëntatie naar een samenwerkingsoriëntatie. De stap die daarvoor gezet moet worden, is er een naar een netwerkorganisatie waarin besluitvorming op het laagst haalbare organisatieniveau plaatsvindt.
Agile is een manier om dit te bereiken. Datacentrisme is een vorm van architectuur waarin data worden gescheiden van de applicatie en waarbij data als de centrale asset worden beschouwd met een datasamenwerkingsplatform. Deze platforms beschouwen data als een netwerk wat betekent dat gegevens gemakkelijk kunnen worden gedeeld en hergebruikt tussen verschillende toepassingen, zowel binnen de organisatie als in een business ecosysteem.
Digitale geletterdheid gewenst
Met datacentrisme worden gegevenskopieën en integratie-inspanningen verminderd of zelfs geëlimineerd. Als vierde vereist een digitale transformatie ook snelheid en durf. Met durf wordt bedoeld dat innovaties tot doel hebben om ze organisatiebreed in te zetten. Het blijkt dat organisaties die dat doen, sneller groeien dan organisaties die innovaties kleinschalig en experimenteel inzetten. Met snelheid wordt bedoeld dat met name de componenten die ingezet worden voor interactie met klanten, snel en vaak kunnen worden aangepast. Agile werken maakt dit mogelijk. Tot slot vereist samenwerking in business ecosystemen een bepaald niveau van digitale geletterdheid van medewerkers. Zij moeten worden aangemoedigd en gefaciliteerd bij het leren en verbeteren van hun digitale vaardigheden. Deze vaardigheden zijn nodig om digitale samenwerking in ecosystemen te ontwikkelen.
Een digitale transformatie vormgeven vereist een digitale strategie die deze vijf succesfactoren omvat. Met als toevoeging de conclusie uit ons eerdere artikel dat een digitale strategie nooit af is.
[1] Een digitale strategie is nooit af - AG Connect
[2] Sustainability | Free Full-Text | Reviewing Literature on Digitalization, Business Model Innovation, and Sustainable Industry: Past Achievements and Future Promises (mdpi.com)
Magazine AG Connect
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (september 2022). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee