AI-aangedreven, cloudgebaseerde, multimediale, e-commerciële, buzzwords!
Wanneer is een techfenomeen een hype, wanneer een trend, wanneer verweven in van alles, en wanneer is het alomtegenwoordig? De overgangen tussen die fases voor een succesvol techfenomeen zijn subtiel. In de tussentijd kan er sprake zijn van overkill, 'washing' en tegenstrijdigheden. In de laatste fase is het eigenlijk niet meer noemenswaardig. Toch?
Wie gebruikt er tegenwoordig nog het ooit-gehypte woord 'multimediaal'? (Behalve ik nu hier, zojuist.) Hetzelfde geldt voor e-ecommerce, en het daarvan afgeleide e-voorvoegsel voor van alles en nog wat. Er was een tijd waarin die hypewoorden onontkombaar waren. Geen techleverancier die zijn producten en diensten niet tooide met zulke omschrijvende, aanprijzende, opwaarderende woorden. Of het nou echt van toepassing was of niet zo.
Data en duurzaamheid
De geschiedenis herhaalt zich, om de zoveel tijd. En nu zijn we aangekomen in de tijd dat bijna alles iets met AI heeft. Maar ook met 5G en edge networking. Waarbij het natuurlijk allemaal op basis is van data, analytics en inzichten daaruit. Hoewel de hallucinerende AI's waar we nu zo enthousiast over kunnen zijn wel datadriven zijn maar niet altijd zulke goede inzichten opleveren.
Over blockchains horen we nu aanmerkelijk minder. Die hype lijkt nogal bekoeld en is volgens mij niet overgegaan naar de fase van succesvol techfenomeen. Misschien dat de trend van duurzaamheid daar een stokje voor heeft gestoken? Mogelijk dat dit ook met AI gaat gebeuren, want ook daar is de benodigde energie fors. Voor AI-training en voor AI-output is er nogal wat computervermogen nodig.
AI overal in?
Hoewel daar flink aan wordt gewerkt, door techreuzen die er flink belang bij hebben om hypes te promoveren naar de fases van trends en dan succesvolle techfenomenen. Waarbij AI verwerkt zit in van alles en nog wat: van online-zoekmachine en programmeerplatform tot PDF-applicatie, besturingssysteem en tekstverwerker. Of dat nu echt van toepassing is of niet zo.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee