AI gaat de hoofdpijn van datacenterbeheer niet oplossen
De beheerders van datacenters zijn voortdurend in de weer om de beschikbare capaciteit te vergroten. Uit het onderzoek van het Uptime Institute onder leveranciers van datacenterbenodigdheden en datacentermanagers blijkt dat voor het derde opeenvolgende jaar meer dan 80% van de afnemers meer dan normaal bestelt. Uit het onderzoek komt verder naar voren dat de op een na grootste kopzorg van de datacenterverantwoordelijke is het beheren van verschillende datacenter-omgevingen, zeker als die bestaan uit combinaties van on-premise, colocatie en cloudgebaseerde diensten.
Personeelskwestie
Een van de onderliggende problemen is het gebrek aan deskundig personeel. Bijna de helft (47%) van de datacenterverantwoordelijke kampt daarmee en 38% zegt dat het tekort aan personeel de verdere groei hindert.
De inzet van kunstmatige intelligentie om standaard taken uit handen te nemen, neemt naar verwachting de komende vijf jaar een vlucht. Maar de respondenten verwachten niet dat deze aanpak een oplossing gaat betekenen voor het geschetste probleem. Slechts een derde verwacht dat de verhouding datacenterpersoneel/workloads zal verminderen de komende vijf jaar. Minder dan een kwart (23%) van de beheerders verwacht dat het aantal medewerkers in een datacentrum kan worden teruggebracht ondanks de verhoogde efficiëntie door de inzet van AI.
Datacenterbouw en -beheer
De onderzoekers van Uptime leiden uit hun resultaten af dat er in 2025 wereldwijd 2,3 miljoen voltijdse medewerkers nodig zijn voor het ontwerpen, bouwen en in bedrijf houden van datacentra. In 2020 lag dat aantal op 2 miljoen. Daarbij is rekening gehouden met de verwachtte pensionering van een belangrijk deel van het huidige personeel.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee