Overslaan en naar de inhoud gaan

AWS kraakt concurrent OpenAI af in AI-inhaalrace

Salesmensen bij AWS (Amazon Web Services) hebben richtlijnen gekregen om AI-aanbieder OpenAI op specifieke punten te bekritiseren. Onder de 'talking points' voor verkoopgesprekken bevinden zich claims dat OpenAI geen geavanceerde security en klantensupport heeft, dat het slechts een onderzoeksbedrijf is en geen gevestigde cloudaanbieder, en dat het niet op bedrijfsklanten is gericht.

AWS, klantenfocus
AG Connect

Deze concurrentiegerichte kritiek van AWS, dat zich naar buiten toe profileert als juist enorm klantgericht, komt naar buiten door het uitlekken van interne richtlijnen voor salesmensen van de cloudreus. AWS biedt zelf een reeks aan AI-diensten en vertrouwt daarvoor mede op AI-techologie van derde partijen. Het aanbod van OpenAI is daarin één van de concurrenten voor AWS.

AI-toepassingen in plaats van chatbots aanprijzen

Klanten van AWS die producten of diensten van OpenAI gebruiken, of op het punt staan om dat te gaan doen, kunnen door de sales van AWS aangesproken worden op de punten in de interne salesinstructies. Dit meldt Business Insider die de interne salesdocumenten in handen heeft gekregen. Naast AWS' kritiek op OpenAI als bedrijf staan er in de uitgelekte documenten ook argumenten dat het OpenAI ontbreekt aan AI-modellen van derde partijen en dat zijn contracten niet bepaald van enterpriseniveau zijn.

Salesmensen van AWS worden geacht om de hype rond AI-chatbots zoals OpenAI's ChatGPT tegen te gaan. Conversaties met klanten zouden meer moeten gaan over AI-toepassingen en stabiele cloudinfrastructuur daarvoor. Vorige week heeft CEO Andy Jassy van moederbedrijf Amazon de eigen genAI-assistent Q enorme besparingen heeft gerealiseerd voor het upgraden van softwarefundamenten.

Besparing van miljoenen en jaren aan developertijd

De tijd om een applicatie te upgraden naar Java-versie 17 is met hulp van Q teruggebracht van vijftig developerdagen naar slechts enkele uren. Jassy claimt dat er in totaal 260 miljoen dollar en 4.500 jaar aan developertijd is bespaard. De topman zegt dat 79% van de AI-gegenereerde code reviews zónder aanvullende wijzigingen is uitgerold.

Overigens is er in de publieke demo van Q's vermogen door Amazon-CEO Jassy en voormalig AWS-CEO Adam Selipsky nog wel een genante fout ontdekt. Het upgraden van code geschreven in Java 8 en 11 wordt door AI-assistent Q beschreven als "I can help you upgrade your Jave 8 and 11 codebases to Java 17". De demo is op YouTube nog te zien, met de foute naam voor de veelgebruikte programmeertaal in beeld op 20 seconden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in