Overslaan en naar de inhoud gaan

Bedrijven in Nederland willen het meest uitgeven aan AI komend jaar

Nederlandse bedrijven liggen aan kop wat betreft het alloceren van budget voor AI-toepassingen en integratie daarvan in hun IT-omgevingen en business processen. In 2025 willen bedrijven meer onderzoek doen naar hoe AI meerwaarde en ROI kan opleveren voor hun organisatie. Dit is één van de bevindingen in een internationale survey onder bedrijfsleiders, gehouden door taal-AI-bedrijf DeepL.

communiceren met AI-chatbot
AI
Shutterstock

De budgetten die bedrijven opzij zetten voor AI-integratie zijn vooral bestemd om AI beschikbaar te maken voor bedrijfsvoering (28%), werkplektools (19%) en speciale taken zoals vertalen (25%). Nederland is het land waar bedrijven het meest willen uitgeven aan AI, meldt DeepL in het persbericht dat woensdagavond wordt vrijgegeven. In ons land zijn 30% van de bedrijven van plan om AI in al hun activiteiten te integreren. Nederland wordt daarbij op de voet gevolgd door Duitsland (29%), België (28%), Frankrijk (26%) en de Verenigde Staten (25%).

Communicatiebarrières

DeepL, aanbieder van AI-gestuurde vertaling, belicht hierbij ook het wegnemen van communicatiebarrières voor internationale bedrijven. "Naarmate bedrijven internationaal uitbreiden en nieuwe markten betreden, vormen taalbarrières een belangrijke nieuwe uitdaging", aldus het AI-bedrijf. "Daarbij worden marktuitbreiding (35%), internationale klantenwerving (32%) en klantenservice (24%) genoemd als de voornaamste uitdagingen waarmee bedrijven geconfronteerd worden."

De bescheiden voorsprong in AI-investeringsbereidheid van Nederland, plus de aandacht voor ROI (return-on-investment) van AI, komen naar voren uit een DeepL-enquête. Die is in oktober 2024 uitgevoerd door Infuse Media onder bedrijfsleiders in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA), de Verenigde Staten (VS). Deze survey is aangevuld met externe bronnen, waaronder auteur Erin Meyer, bekend van 'The Culture Map'. DeepL presenteert daarbij ook zijn nieuwste whitepaper 'The language revolution: how AI improves the way businesses communicate'.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in