Gartner: "CEO, CIO, gebruik AI niet om kwartaalresultaat op te krikken!"
"Een van de grootste fouten die onze klanten hebben gemaakt met generatieve AI de afgelopen maanden, is om uitsluitend te kijken naar productiviteitsverbetering. Ze kijken naar manieren om posities in de organisaties te verwijderen omdat het er goed uitziet op het eind van het kwartaal", stelt Gartner-analist Erick Brethenoux.
Gartner trapt deze week zijn jaarlijkse IT Symposium/Xpo-rondgang langs de verschillende continenten af met het evenement in de thuismarkt, de VS. Tijdens een speciale perssessie waar TechRepublic over schrijft, heeft Brethenoux forse kritiek op hoe de klanten van het analistenbureau opportunistisch omgaan met de inzet van generatieve AI.
AI niet voor korte termijngewin
Tegelijk met het moment dat de grote techbedrijven zoals OpenAI, Microsoft, IBM, AWS en Google hun generatieve AI-modellen openbaar maakten voor het grote publiek, zijn ze hun bedrijfsklanten gaan benaderen met op maat gemaakte modellen. "Veel industrieën en bedrijven in verschillende sectoren haasten zich om deze enterprise AI-oplossingen in te zetten en de beloofde voordelen binnen te slepen."
In veel gevallen zien ze een mogelijkheid om functies in de organisaties te schrappen die overgenomen kunnen worden door de kunstmatige intelligentie. Volgens Brethenoux is dat voor de lange termijn een heel slecht idee. Mensen zijn nodig voor de introductie van nieuwe producten en diensten en om te groeien.
CEO en CIO zijn verantwoordelijk voor mens-machine relaties
Er groeit een risico dat wanneer organisaties alleen door de technologielens kijken en door een korte termijn-ROI-lens, het grotere verhaal uit het oog verloren raakt, constateert zijn collega Mary Mesaglio. Het is de verantwoordelijkheid van de CEO en de CIO samen om ervoor te zorgen dat de mens-machine relaties op een gezonde manier in de organisatie wordt ingebed, stellen de Gartner-analisten.
Het is belangrijk dat organisaties hun 'principes' in het oog houden, waarschuwt Mesaglio. "Veel organisaties hebben ze, maar bij weinigen zijn ze effectief." Als je probeert de meest consumentgerichte organisatie op de planeet te zijn, moeten je principes gaan over klantgerichtheid en als je de meest efficiënte wil zijn, moeten je principes daar over gaan, voegt ze toe. "Een van de principes is dat digitaal geen resultaat is. Het resultaat moet meer dan dat zijn."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee