genAI in bedrijf: alles krijgt een AI-sausje
Het is haast onontkoombaar: kunstmatige intelligentie komt naar elke toepassing, elke functie, elke baan, elke sector. ICT-leveranciers struikelen over elkaar heen met hun aankondigingen van AI-driven innovaties en verbeteringen. Aan CxO’s de taak om door de bomen toch het bos te blijven zien. Zowel wat betreft AI-claimende leveranciers als ook wat betreft de eigen organisatie en ICT-landschap.
De AI-omarming in de markt dendert door en lijkt maar weinig onberoerd te laten. De techwereld brengt en beleeft zelf een nieuwe revolutie. De beloftes, mogelijkheden en verwachtingen hierbij zijn groot, groter, groots. Echter, soms is AI simpelweg een kostenbesparend bedoelde chatbot. Een front-end implementatie waar eindgebruikers weinig aan lijken te hebben en waar gebruikende bedrijven soms juist meer zorgen van kunnen krijgen. Zoals een opgeblazen factuur voor AI-gebruik dat wordt aangejaagd door externe factoren.