Picnic: ‘Next level datakennis met machine learning’
De elektrische boodschappenbezorgwagentjes van Picnic zijn sterk datagedreven. Net als de rest van de ‘supermarkt op wielen’, die in de bedrijfsvoering zwaar leunt op machine mearning. Daniela Solis Morales, hoofd machine learning en data analist Duco van Holthe van Picnic, weten van de hoed en de rand. “Machine learning brengt onze datakennis naar een hoger niveau.”
Online-only supermarkt Picnic begon in 2015 in Amersfoort en realiseerde in 2023 een omzet van 1,25 miljard euro in Nederland, Duitsland en Frankrijk met het bezorgen van boodschappen aan huis. Het bedrijf is sterk data gedreven en heeft veel technologische expertise in huis en de vaardigheden om die in te zetten. Ter indicatie: Meer dan de helft van de medewerkers op het hoofdkantoor maakt gebruik van SQL, die samen zo’n 300 query’s per dag uitvoeren. “We praten hier echt elke dag data”, zegt Daniela Solis Morales, die verantwoordelijk is voor het Machine Learning-team, onderdeel van het Analytics & Data domein.