Universiteit Maastricht volgt auto’s met AI
De UM gaat de artificiële intelligentie die nodig is voor dit project ontwikkelen met 20 miljoen euro subsidie van de Europese Unie in samenwerking met andere Europese kenniscentra en met autogiganten zoals BMW en Volkswagen. Auto’s worden nu al volgestouwd met allerhande sensoren en computerchips voor het onderhoud. Door middel van draadloze communicatie en navigatieapparatuur is het relatief eenvoudig om inspecties op afstand uit te voeren. Het rijgedrag van de chauffeur en het aantal kilometers dat de auto aflegt kunnen op die manier gevolgd worden. Daardoor moet uitval door slijtage vaker voorkomen kunnen worden. Zodra de onderzoekers een manier hebben gevonden om de diverse informatiestromen te integreren en als duidelijk is geworden met welk communicatieprotocol (UMTS, WLAN of Galileo) dit te realiseren is, dan is volgens Eric Postma, hoogleraar aan de UM, de technologie ook toepasbaar op andere bedrijfstakken. Ook elektronicafabrikanten kunnen er volgens hem van profiteren voor de reparatie van televisietoestellen en koelkasten, maar ook bijvoorbeeld de NS. (lvp)