Vertrouwen in Tesla's AI is tanende
Je hebt er 12.000 euro voor nodig om in je -toch al niet goedkope Tesla- de handen van het stuur te kunnen halen en de auto volledig zelf zijn weg naar de bestemming te laten zoeken. Hoewel, alert blijven is wel een verplichting die Tesla de gebruikers van de Full Self Driving modus meegeeft. Die verplichting is een van de redenen waarom Tesla niet elk incident met de zelfsturende auto's hoeft te melden bij de toezichthouder.
Vergunning voor Tesla op het spel
Maar daar komt nu mogelijk verandering in. Op sociale media gaan vele video's rond die laten zien hoe een inzittende van een Tesla in FSD-modus ternauwernood een ongeluk kon vermijden door in te grijpen. Naar aanleiding daarvan heeft de Californische toezichthouder DMV besloten opnieuw een onderzoek in te stellen naar het automatische rijvermogen van Tesla.
Dit onderzoek kan ertoe leiden dat de vergunning voor het gebruik van FSD wordt veranderd of misschien zelfs wel ingetrokken. De DMV heeft zelf niets gezegd over mogelijke gevolgen van het onderzoek of wanneer een resultaat wordt verwacht. In mei vorig jaar is wel naar buiten gekomen dat de Californische toezichthouder in een rapport heeft gesteld dat Tesla-topman Elon Musk het zelfrijdend vermogen van zijn elektrische auto's overdrijft.
Het nu in te stellen nieuwe onderzoek is aangekondigd in een brief van Lena Gonzalez, D-Long Beach-senator in de staat Californië. Zij is voorzitter van de transportcommissie van de staat en haar een brief is opgepikt door de LA Times. "Recente updates van de software en de video's die aantonen dat het gebruik van die technologie leidt tot gevaarlijke situaties, net als onderzoek door de National Highway Traffic Safety Administration en advies van experts", hebben geleid tot de herevaluatie.
Klanten zijn bètatesters?
Het gaat om meer dan alleen de privileges die Tesla als bedrijf heeft gekregen van de Amerikaanse staat. Wat ook meespeelt is het feit dat Tesla-auto's volgens officieel gehanteerde definities geen 'echte' zelfsturende eigenschappen hebben. De verplichte alerte aanwezigheid van een chauffeur bij gebruik van de FSD-mode geeft namelijk geen autonomie op niveau 4, maar slechts op niveau 2.
De DMV gaat ook het beleid van Tesla onder de loep nemen, omdat de zorg is ontstaan dat Tesla zijn klanten ongevraagd gebruikt als bètatesters.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee