Wereldwijd onderzoek: Nederlanders pessimistischer over GenAI dan rest van de wereld
Nederlanders zijn een stuk minder enthousiast over GenAI dan consumenten in de rest van de wereld. Dat blijkt uit wereldwijd onderzoek, uitgevoerd door Thoughtworks. Het rapport genaamd "GenAI: Wat consumenten willen," peilde de mening van zo’n 10.000 consumenten in tien landen.
Opvallend is dat slechts 16% van de Nederlanders enthousiast is over GenAI, tegenover een wereldwijd gemiddelde van 30%. Nederlanders zijn wereldwijd het minst geneigd om zaken te doen met bedrijven die GenAI gebruiken (22%). Zo’n driekwart van de Nederlandse consumenten heeft het gevoel dat de samenleving de AI-ontwikkelingen niet kunnen bijbenen.
Onverantwoordelijk gebruik is risicovol
Uit de bevindingen over de gehele wereld wordt in het onderzoek duidelijk dat de grote meerderheid (83%) hoopt dat bedrijven GenAI gaan gebruiken voor innovatie en betere dienstverlening. 90% is het erover eens dat overheidsregulering nodig is om bedrijven verantwoordelijk te houden. Een groot deel, zo’n 93%, gelooft dat bedrijven risico lopen als ze GenAI onverantwoordelijk gebruiken, met mogelijke juridische en reputatieschade.
De rapporteurs schrijven verder op basis van de enquête dat het noodzakelijk is dat bedrijven GenAI op een ethische en verantwoorde manier gebruiken en wijzen op transparantie bij het communiceren over het gebruik ervan.
Het volledige rapport "GenAI: Wat consumenten willen" is hier beschikbaar.
In het diepe met genAI
Generatieve AI, zoals ChatGPT, veroorzaakt een golf van vraagstukken op het gebied van compliance, security, juridische implicaties en ethiek. IT staat centraal in het beantwoorden van deze vragen en het begeleiden van de organisatie door deze transformatie. Sluit je aan bij ons voor een diepe duik in de kernuitdagingen waarmee IT-professionals worden geconfronteerd bij het implementeren en integreren van deze technologie:
IT aan het roer op 7 november AFAS, Leusden
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee