Overslaan en naar de inhoud gaan

Aanscherping regels voor meenemen accu's in vliegtuigen onder vuur

In 2008 kondigde de Federal Aviation Authority beperkingen af op het meenemen van lithiumbatterijen aan boord van een vliegtuig, met name waar het gaat om de baggage in het vrachtruim. Het meenemen van reservebatterijen in het passagiersgedeelte is eveneens aan regels onderworpen, maar die zijn zo ruim dat men daar normaal gesproken geen last van zal hebben.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Het Amerikaanse ministerie van transport werkt aan aanscherping van de regels die het meenemen van reservebatterijen een stuk lastiger maakt. De beperkingen die nu gelden voor het meenemen van zwaardere oplaadbare batterijen in de baggage zouden onder die regels ook gaan gelden voor laptopaccu’s, alkalinebatterijen en oplaadbare nikkelmetaalhydridebatterijen. Meenemen van extra batterijen in de handbagage zou wel toegestaan blijven. Het verzenden van laptops en andere elektronische apparatuur met oplaadbare batterijen per vliegtuig zou onder de nieuwe regels bovendien duurder worden, omdat extra eisen worden gesteld aan de verpakking en aan de opleiding van de laad- en losmedewerkers.

De redactie van het Amerikaanse blad annex website Computerworld besloot, uitgelokt door de voorgestelde regelgeving, te inventariseren hoe groot het risico eigenlijk was. Ze vroeg bij de Federal Aviation Authority gegevens op over incidenten met oplaadbare batterijen in de afgelopen twee decennia.

In de periode maart 1991 tot september 2009 registreerde de FAA wereldwijd 109 incidenten met exploderende, in brand vliegende of rook ontwikkelende oplaadbare batterijen in vliegtuigen. Daarbij viel een dode te betreuren, en raakten 53 mensen gewond.

Dat zijn redelijk forse getallen, maar een groot deel ervan werd veroorzaakt door 1 incident: een ontploffing in een Taiwanees vliegtuig die 1 passagier het leven kostte, 13 personen ernstig verwondde en 14 personen met lichte verwondingen achterliet. Nadere analyse roept echter twijfels op of dit wel vooral door de batterij veroorzaakt was. De ontploffing werd inderdaad veroorzaakt door een vonkende accu van een motorfiets in de bagagelockers in het passagiersgedeelte, concludeerden de onderzoekers destijds, maar ontleende zijn kracht toch vooral aan het feit dat er benzine uit een lekkend - ook in de passagiersruimte meegenomen - vat op de accu terechtkwam.

Los van dat afschuwelijke incident zijn er gemiddeld jaarlijks nog geen twee incidenten te melden waarbij gewonden vallen. Het gaat daarbij in alle gevallen om lichte verwondingen, en meestal ook nog om incidenten tijdens het laden en lossen, terwijl het vliegtuig op de grond staat. Van alle incidenten vond ongeveer de helft plaats terwijl het vliegtuig aan de grond stond.

Wat andere statistieken: slechts bij vier van de incidenten was een laptop betrokken. De meeste problemen worden veroorzaakt door draadloze boor- en schroefmachines, zware zaklantaarns en dergelijke. Lithium- en lithium-ion-batterijen waren goed voor 38 procent van de incidenten, en bleven de zware industriële accu’s daarmee een procentpunt voor.

Het ministerie van transport wacht momenteel commentaren in op zijn voorstel om de regels aan te scherpen. Medio maart wordt een beslissing genomen.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in