Overslaan en naar de inhoud gaan

Animo voor IT-studies in de lift

De aanwas van eerstejaars is bij de universiteiten het sterkst, met 9,4 procent naar 1361 studenten. De aanmeldingen voor de hogescholen stegen met 6,2 procent naar 3586 eerstejaars. De afgelopen zes jaar daalde het totale aantal nieuwe IT-studenten gestaag en halveerde in die tijd bijna. Groei van de toestroom van jonge hoogopgeleide mensen naar de arbeidsmarkt is van levensbelang voor de IT-branche, die ook de komende jaren te maken zal hebben met een fors tekort aan hoogopgeleide mensen.
Business
Shutterstock
Shutterstock

‘Informatica’ sec is met 1966 voorinschrijvingen niet alleen de grootste studierichting maar ook een van de snelst groeiende (11 procent). Ook de discipline ‘Communicatie- en Informatiewetenschappen’, die uitsluitend academisch is te volgen, mag zich in een opvallende belangstelling verheugen: de aanmeldingen stegen van 442 naar 550. Vooral de opleidingen in Utrecht, Tilburg en Groningen trekken in toenemende mate studenten.Ook de uitsluitend op hogescholen te volgen opleidingen Bedrijfskundige Informatica draaien goed en groeien met 13 procent. Vooral de opleidingen in Den Haag en Delft trekken dit schooljaar meer studenten dan vorig jaar. Ook het kleine Emmen valt op met een groei van 11 naar 30 inschrijvingen. Kunstmatige Intelligentie lijkt wat uit de gratie te raken. Het totaal aantal voorinschrijvingen zakte van 155 in 2007-2008 naar 142 dit jaar. “Het lijkt er heel mooi uit te zien”, zegt Gert de Ruiter, directeur Academie ICT & Media van de Haagse Hogeschool, voorzichtig. “We moeten ons niet rijk rekenen. Dit jaar wordt voor de aanmeldingen voor het eerst gebruikgemaakt van StudieLink en dat kan de cijfers beïnvloeden, doordat studenten zich voor meerdere opleidingen tegelijk inschrijven.” De IB-Groep in Groningen laat weten dat in de hier gebruikte cijfers alleen de eerste voorkeur per student is meegenomen.Kijkend naar de diverse hogescholen en universiteiten die opleidingen in en rond IT verzorgen, vallen vooral de instituten in Rotterdam, Den Haag en Utrecht in positieve zin op. De Hogeschool Rotterdam komt over de gehele breedte naar voren als een opvallende groeier. De disciplines Informatica, Bedrijfskundige Informatica en Technische Informatica tezamen genomen, zagen het aantal voorinschrijvingen verdubbelen, van 157 in 2007-2008 naar 316 nu.John Beentjes, onderwijsmanager Bedrijfskundige Informatica van de Hogeschool Rotterdam, noemt de nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en mond-tot-mondreclame voor de opleidingen als belangrijke succesfactoren in de explosieve groei van het aantal (deeltijd)studenten. “We hebben ook een goed programma voor doorstromende mbo’ers ontwikkelt.” Jan Dirk Schagen, woordvoerder van het HBO-I platform, is blij met de overall stijging en ziet de marketinginspanningen van afgelopen jaar en de samenwerking met de bedrijven als verklaring voor de groei.Hogeschool INHOLLAND zag het aantal voorinschrijvingen voor de IT-gerelateerde opleidingen toenemen van 122 naar 215. Die krachtige toename komt in de eerste plaats op het conto van de studierichting Technische Informatica, maar ook de groei bij Informatica mag significant heten. Ook de Universiteit Utrecht scoort opvallend goed. Geheel en al dankzij de trendy studierichting Communicatie- en Informatiewetenschappen, steeg daar het totale aantal IT-gerelateerde voorinschrijvingen van 271 naar 335. Dit ondanks een substantiële daling in de belangstelling voor Informatiekunde aan diezelfde instelling. SRitToegepaste ITEen van de snelst groeiende disciplines in de telling van voorinschrijvingen voor opleidingen rond informatievoorziening, is Communicatie- en Informatiewetenschappen. Een nadrukkelijk niet-technisch, maar toepassingsgerichte opleiding. Studenten leren er kritisch na te denken over doelmatigheid en effecten van communicatie- en informatietoepassingen. Vooralsnog zijn de film-/tv-industrie, communicatieadviesbureaus en uitgevers de belangrijkste werkgevers voor afgestudeerden, maar opleidingscoördinator Tom Koole van de Universiteit Utrecht ziet een groeiend deel van de afgestudeerden terechtkomen bij ‘nieuwe media’- en IT-bedrijven. Ze hebben daar hun inbreng onder meer bij het ontwerpen van games, websites en gebruikersinterfaces. Afgestudeerden kunnen vanuit hun geesteswetenschappelijke oriëntatie uitspraken doen over de faal- en slaagfactoren van initiatieven rond websites, communicatiezuilen, callcenters, zelfbedieningsterminals en andere moderne communicatieoplossingen. Dit is het eerste jaar dat Automatisering Gids Communicatie- en Informatiewetenschappen als IT-relevante opleiding meetelt.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in