AOL koopt sociaal netwerk
Met Bebo hoopt AOL de neergaande spiraal in zijn omzet te keren. Vorig jaar zakte die in naar 5,2 miljard dollar, waar in 2003 nog een niveau van 8,7 miljard werd gehaald en in 2006 7,8 miljard dollar omzet werd gerealiseerd. Advertentie-inkomsten worden daarbij steeds belangrijker: in 2003 beliepen die ongeveer een miljard dollar, vorig jaar werd de grens van twee miljard dollar gepasseerd. Overigens stellen analisten wel vraagtekens bij het nut van de voor AOL's advertentie-inkomsten. Adverteerders blijken nogal huiverig voor adverteren op sociale-netwerksites, omdat minder goed voorspelbaar is bij welk type artikelen hun advertenties verschijnen. Het segment is sowieso ook niet erg groot: in de Verenigde Staten wordt dit jaar een advertentieomzet voor sociale netwerksites van 1,6 miljard dollar verwacht. Overigens is dat wel een aanmerkelijke stijging ten opzichte van 2007, toen deze sites 920 miljoen dollar binnenhaalden. Vraag is ook welk aandeel AOL daarin met Bebo weet te verkrijgen. Bebo scoorde in januari volgens onderzoeksbureau comScore 22 miljoen bezoekers, waar Facebook en MySpace een publiek van respectievelijk 101 en 109 miljoen trokken. In dat licht lijkt AOL ook wel erg veel te betalen voor Bebo. Newscorp kocht MySpace in 2005 voor een bedrag van 540 miljoen dollar.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee