Beheer diensten is nieuwe kans colocatie

Dit rooskleurige beeld kwam niet uit. De duizenden vierkante meters ‘rekruimte’ in de peperdure, beveiligde en geacclimatiseerde datacentra bleven leeg of kwamen weer vacant. KPN bestempelde onlangs, bij de herstart van de KPNQwestinfrastructuur, de hostingactiviteiten zelfs als ‘exotische’ dienstverlening’ waar in de nieuwe bedrijfsstrategie zeker geen ruimte voor is. Cable&Wireless schreef onlangs nog 1,3 miljard euro af op de recent overgenomen webhostingbedrijven Digital Island en Exodus. De overblijvers hebben echter een nieuwe niche gevonden. In plaats van de verhuur van kale rekruimte richten zij zich op de toenemende behoefte aan beheerde diensten. Rick Hudson, algemeen directeur van webhostingbedrijf Telecity, merkt groeiende interesse van bedrijven die het internet willen gebruiken voor de communicatie met toeleveranciers en afnemers. "Zij willen een extranet gebruiken om met andere bedrijven in de productieketen te handelen of maken serieus werk van hun ecommercesite of mobiele portalsite." Vracht volgen Hudson noemt als voorbeeld pakketjestransporteur UPS die via internet klanten in staat stelt de route van de vracht te volgen. "Dergelijke bedrijven vinden beveiliging en 24uurs beheer van de diensten zeer belangrijk, zo blijkt uit onderzoek dat wij hebben laten uitvoeren. Zij zijn echter niet in staat daar zelf voor te zorgen. Bij uitbesteding delen zij echter de kosten met anderen en kunnen gebruik maken van de geaccumuleerde kennis, bijvoorbeeld over het configureren van firewalls." Terwijl wereldwijd de omzet in kale colocatie volgens Ovum slechts langzaam groeit van 5,3 miljard dollar dit jaar naar 15 miljard in 2006, spurten de inkomsten uit de dienstverlening daaromheen in drie jaar van 750 miljoen naar 3 miljard dollar. Frost&Sullivan becijferde voor de Europese colocatiemarkt in 2002 een omzet van 191 miljoen dollar. Vanaf 2005 verwacht deze marktvorser een jaarlijkse groei van 30 procent. Met hun gemanagede dienstverlening schurken de hostingbedrijven dicht aan tegen de grote ITuitbesteders als IBM en EDS. Vooral de grotere ondernemingen die toch al contracten hebben met deze specialisten zullen zich niet makkelijk wenden tot de jonge hostingbedrijven. Hudson ziet echter geen dreiging. "Zij richten zich meer op applicaties die de onderneming intern gebruikt. Wij specialiseren ons in naar buiten gerichte toepassingen, zoals naar de klant of toeleverancier." Dat verkeer creëert behoeften, bijvoorbeeld ten aanzien van beveiliging en het balanceren van de last op de verschillende servers en verbindingen, die specifiek zijn voor dit soort toepassingen. Hudson zegt daarom meer de concurrentie te voelen van branchegenoten als Interxion, Redbusen IXEurope. Onafhankelijk De kaalslag in de telecomsector speelt de ‘carrier’onafhankelijke datahoteleigenaars in de kaart. Klanten zijn huiverig in zee te gaan met datacentra die slechts aansluiting hebben op een enkele ‘backbone’leverancier. De onafhankelijke hostingproviders hebben meestal verbindingen met verschillende telecombedrijven, zodat in geval van calamiteiten snel kan worden overgeschakeld. De datacentra van Telecity in Amsterdam fungeren bijvoorbeeld voor een aantal internationale telecombedrijven als eindstation waar zij het verkeer overhevelen naar lokale partners. Zo komen de glasvezels van wel 25 ‘carriers’ de Telecitygebouwen binnen. Hudson vindt dat hij goed op koers ligt. Zo denkt hij komend boekjaar af te sluiten met een positief resultaat voor winst belastingen en afschrijving. Daarvoor had Telecity wel een forse reorganisatie nodig. Het afgelopen jaar verdwenen 159 van de 340 werknemers. Zij waren voornamelijk actief in advies en systeemintegratiewerk. Hudson: "Met de huidige 118 personeelsleden verdeeld over zes landen kan de bezettingsgraad van de datacentra groeien tot 80 procent." Nu heeft het bedrijf 60 procent van de capaciteit in gebruik.