Beheerder heeft veel taken
De meestgenoemde taken zijn informatiebeveiliging, systeembeheer, servicetaken, gebruikersbeheer, netwerkbeheer en de helpdesk, die ieder door meer dan 80 procent van de ondervraagden vervuld worden. De hoofdtaak van beheerders is echter – niet verwonderlijk – systeembeheer; nummer twee is netwerkbeheer. IT-beheer vult driekwart van de werktijd van een gemiddelde beheerder. Slechts 42 procent vult zijn tijd volledig met beheertaken; deze groep is vooral te vinden bij grotere organisaties. Beheerders zijn geen jobhoppers. De ondervraagden waren gemiddeld 10,5 jaar werkzaam in beheerfuncties. In die tijd heeft de gemiddeld beheerder drie verschillende functies vervuld bij twee verschillende werkgevers. Opmerkelijk is dat relatief weinig bedrijven het beheer modelmatig aanpakken. Alleen zakelijke dienstverleners met meer dan honderd medewerkers hanteren voor het merendeel (70 procent) een modelmatige aanpak. In grotere industriële bedrijven en overheidsinstellingen blijft dat percentage steken rond de 30. Bij kleinere organisaties liggen de percentages nog lager. ITIL is verreweg de meest populaire beheermethode. Meer dan 80 procent van de modelmatig werkende beheersorganisaties werkt met deze methode.