Overslaan en naar de inhoud gaan

Betalen voor voicemail?

“Ik kan me niet voorstellen dat, met de huidige techniek, het onderhouden van de voicemail-database en -apparatuur een dergelijk bedrag rechtvaardigt”, zegt de heer H. v.d. Vorst op www.automatiseringgids.nl. “Er wordt al voldoende verdiend met mobiel bellen, wat schrikbarend duur is.”
Business
Shutterstock
Shutterstock

“Het is natuurlijk weer een heerlijke strategie”, reageert Ingmar Hoogendoorn op de website. “Eerst mensen er lekker mee maken. Is iedereen er aan gewend, nou, laten we ze er dan maar voor laten betalen. Dat KPN niet goed draait is algemeen bekend, maar het zou belachelijk zijn dat de klanten van het vaste net voor de kosten van de UMTS moeten gaan betalen.” “Een nominaal bedrag van fl. 2,50 per maand zou ik acceptabel vinden”, reageert Hiddo Pot. Volgens mevrouw M.J. Gortzak zijn de meeste Nederlanders voor hun vaste telefoonlijn gebonden aan KPN. “Als je een alternatief wilt moet je allerlei apparaten kopen, kortom altijd extra kosten.” Dat is voor haar een forse drempel om over te stappen. “Ondertussen word je aan alle kanten door de KPN uitgezogen, terwijl er niemand is die hier iets aan doet.” Mevrouw Gortzak moet naar eigen zeggen rondkomen van een klein pensioen. “Dit soort kleine extra bedragen voelen dan als bergen aan. Daar wordt niet naar gekeken, walgelijk gewoon.” “Nu ook nog betalen voor voor het extra opvoeren van telefoontikken? In geen geval! Ik haal mijn oude telefoonbeantwoorder gewoon weer te voorschijn”, reageert Ron de Bock verontwaardigd. “Zo blijkt ook dit een sigaar uit eigen doos”, vindt Jan Jansen “Maak de klant eerst vertrouwd met een bepaalde dienst en laat ’m vervolgens, als de gewenning bij velen aanwezig is, daarvoor betalen. Wie volgt?” “Wat een inhalige schurken toch weer bij de KPN”, meent Pieter van Scherpenberg. “De gratis voicemail heeft hen talloze extra gesprekken opgeleverd die vroeger niet gemaakt zouden zijn. Je moet toch terugbellen als iemand heeft ingesproken. Het grote zakkenvullen gaat weer verder.” “Ik vind het geweldig wat de KPN doet”, zegt de heer M.A. van der Staay spottend. “Eerst maken ze iedereen afhankelijk en vervolgens sturen ze de rekening.” “Een gratis dienst veranderen naar een betaalde dienst kan niet”, vindt de heer Riegel. “Daar had KPN vanaf het begin van deze gratis dienst aan moeten denken.” “Schandalig. Eerst een tijdje iedereen lekker maken met een gratis dienst en dan de gebruikers laten betalen”, schrijft mevrouw Jansen op www.automatiseringgids.nl. “Typisch KPN. Gaat het slecht, dan laten ze ons betalen.” “Het is ronduit belachelijk” stelt de heer Van Dijk op de website. “De abonnementskosten zijn al zo belachelijk hoog.” “De berichten in de pers zijn niet helemaal overeenkomstig de werkelijkheid”, reageert woordvoerster Martine Kooreman van KPN Telecom. “Wij hebben in 1997 voicemail geïntroduceerd als gratis dienst. Dat was onder de voorwaarde dat de dienst niet verliesgevend, danwel kostendekkend moest zijn. Van OPTA mochten we voicemail niet subsidiëren uit andere telefoniediensten.” KPNmag dus volgens haar de kosten niet compenseren met de extra tikken die voicemail genereert. KPN houdt zich natuurlijk aan de regels. OPTA bewaakt die regels, ook al hebben ze ons in dit geval niet met een besluit om de oren hoeven slaan.” Met reclameboodschappen was volgens Kooreman voicemail niet rendabel te maken en dus voert KPN er nu een tarief voor in. “Dat kondigen we net als onze andere tariefwijzigingen twee weken van tevoren aan.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in