Blunderend Justitie schoffeert eigen ICT
“Het sourcingsproject […] komt voort uit de vaststelling dat de kwaliteit van de dienstverlening […] door het ICTRO onder de maat blijft – zowel op het terrein van beschikbaarheid en veiligheid – terwijl de kosten oplopen. Bovendien blijft het ICTRO in ontwikkeling achter bij ambities van het OM op het gebied van ICT-vernieuwing”, heet het. Als ‘belangrijkste constateringen’ somt het OM puntsgewijs op dat de houding van ICTRO ‘reactief en introvert’ is, dat de organisatie “niet in staat [is] haar klanten te voorzien van adequate ondersteuning door een hoog percentage verloop op haar Servicedesk en een tekort aan business kennis”, dat de dienstverleningsovereenkomst voor OM en Rechtspraak, “in tegenstelling tot de in grotere mate verschillende bedrijfsstrategie en -inrichting”, identiek is, en dat “overeengekomen afspraken in de DVO worden nageleefd op niveau van inspanningsverplichting”. Als uitsmijter spreekt het stuk van “aanhoudende stagnatie in dienstverlening op het gebied van beschikbaarheid en veiligheid” en die is “een constante bedreiging voor de continuïteit van dienstverlening”.Afgelopen dinsdag maakte het OM bekend dat een ‘versiefout’ was gemaakt en verzocht het bezitters van de offerteaanvraag (het was versie 5.0) deze te vernietigen. Volgens een woordvoerder was een versie op de site gezet die “nog niet op alle niveaus was vastgesteld”. Ook de top, het College van procureurs-generaal, was gepasseerd. Onder meer de ICTRO-passage zou in een latere versie anders zijn geworden. “Het is geen geheim dat het OM kritisch is over ICTRO, maar dat betekent niet dat je onzorgvuldig moet zijn. Dit was onzorgvuldig en ongenuanceerd. Het OM heeft ICTRO zijn excuses aangeboden.”Het mag een voortijdig ontsnapte oprisping zijn geweest, het staat er allemaal wel. ICTRO-directeur Ron Kolkman (sinds mei) vindt het niettemin slechts ‘vervelend’, want: “Er kunnen fouten worden gemaakt.” Omdat het OM de tekst heeft teruggetrokken, wil hij niet op alle punten reageren. Wel erkent hij “dat dingen beter moeten”, zij het “niet in deze omvang”. Kolkman: “Ik deel deze conclusie niet.” Er is ‘een verbeterslag’ gaande, “in goed overleg met de Rechtspraak en het Openbaar Ministerie”. Daarbij worden servicedesk en dienstverleningsovereenkomsten onder handen genomen. Volgende maand krijgen de eigenaren een eigen dienstencatalogus. ICTRO, waar 450 mensen vast werken en 150 externen, doet twee derde van zijn activiteiten voor de Rechtspraak en een derde voor het OM. Kolkman wil niet vooruitlopen op de gevolgen voor zijn organisatie als het OM besluit weg te gaan. Dat heeft dinsdag aangekondigd de aanbesteding opnieuw te publiceren.