Overslaan en naar de inhoud gaan

Caddet verhoogt efficiëntie in kennisuitwisseling over energiebesparing

De gedachte achter Caddet is simpel. Hoe voorkom je de bouw van kostbare pilotinstallaties die elders al gebouwd en beproefd zijn? Het antwoord is: kennis en kennisuitwisseling. En in het directe verlengde daarvan: uitwisseling van informatie over de kostenbesparende aspecten van proefprojecten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Bij de oprichting van Caddet kwam uitwisseling van kennis tussen bedrijven met dezelfde of vergelijkbare problemen nog moeizaam tot stand. Kennis over energie-efficiency en duurzame energie werd verzameld en vastgelegd op papier en diskettes. Van kennisbeheer kon nauwelijks sprake zijn. Daarvoor moest de inhoud van het papier eerst in een relationele database worden gebracht. Het online brengen van de database werd een volgende stap. Caddet is uitgegroeid tot een interactief open kennisnetwerk. Alle kennis over meer dan zestienhonderd energieprojecten kan online worden opgespoord met een geavanceerde query engine. De omgekeerde wereld vergeleken bij 1988: destijds van papier naar bestand; nu (desgewenst) van PDF-bestand naar papier. Objectief In Nederland is de uitvoering van Caddet door het Ministerie van EZ opgedragen aan het Nederlandse Nationaal Team Caddet en ondergebracht bij Novem in Sittard. Programma-adviseur en national teamleader Nederland Lucinda Maclagan heeft de ontwikkeling van papier en diskettes naar internet vanaf het begin begeleid. “We zijn nu zo ver dat alle verdere ontwikkelingen aan Caddet direct op internet plaatsvinden”, al- dus Maclagan. “De Engelstalige nieuwsbrief die tot voor kort vier maal per jaar als papieren magazine werd gemaakt en naar de abonnees werd verstuurd, zal binnenkort worden vervangen door een gratis digitale versie die alleen nog van het web te halen is.” Het e-magazine InfoPoint biedt meer informatie in kortere artikelen en samenvattingen over projecten. De teksten bevatten pointers (hyperlinks) naar gedetailleerder info in de centrale kennisbank en mailadressen van specialisten die bij de projecten zijn betrokken. “De informatie in InfoPoint is objectief”, benadrukt Maclagan. “Alle bijdragen uit de lidlanden wordt op technische merites beoordeeld en niet op commerciële. Wanneer de Nederlandse industrie iets heeft bij te dragen dan komt dat pas op het kennisnetwerk als volgens Novem-deskundigen aan de gestelde criteria is voldaan.” Een tweede screening vindt plaats bij ETSU in Engeland die in opdracht van het IEA, het Internationaal Energie Agentschap, optreedt als de centrale kennisbeheerder en administrator. Die objectiviteit maakt de informatie die Caddet verspreidt, geloofwaardig en gezaghebbend. Na Amerika en het Verenigd Koninkrijk neemt de Nederlandse industrie de derde plaats in op de lijst van kennisleveranciers aan Caddet. De kennisbank of Register omvat het totaal aan informatie dat in de loop der jaren is opgebouwd. De Registry is een dynamische kennisbank met een totaal meer dan zestienhonderd projecten. “Dit aantal blijft redelijk constant, maar dat zegt gezien de dynamiek van de kennisbank niets”, vindt Maclagan. “De database wordt geregeld opgeschoond. Oude en niet langer actuele kennis over voltooide of achterhaalde projecten wordt verwijderd. De verzamelde kennis richt zich op nieuwe technologie. Gezien in aantallen betekent ‘stilstand’ in dit geval wel degelijk groei en vooruitgang.” Opgelost Kennisbeheer is voor Novem en Caddet een opgelost probleem, oordeelt Maclagan. In de ontwikkelfase van papier en diskettes naar het netwerk is de informatie eerst ondergebracht in Foxpro en vandaar voor internet naar Verity gemigreerd. Met Verity gebeurt het beheren van de kennis volledig automatisch. Alle projectbeschrijvingen worden door Verity geanalyseerd en geïndexeerd. “Zoeken naar kennis en relevante informatie vereist bij de zoeker enige deskundigheid”, geeft Maclagan toe. “Het heeft geen zin Verity met enkel het zoekwoord ‘Energy’ de kennisbank in te sturen want dat levert meer dan zestienduizend projecten en legio kruisverwijzingen op. De query moet goed worden doordacht en zorgvuldig worden voorbereid. De search engine die vóór de kennisbank is geplaatst, probeert de gebruiker daarbij te helpen met een webformulier waarop hoofdzaken kunnen worden afgevinkt en de detailleringen exact kunnen worden ingevuld.” Caddet heeft papier, diskettes en Foxpro achter zich gelaten en zich geheel aan internet overgeleverd. Voor kennisbeheer en -verspreiding zonder grenzen leent dit interactieve medium zich bij uitstek, concludeert Maclagan. “De definitieve keuze voor internet verplicht ons de snelle ontwikkelingen op ICT-gebied op de voet te volgen en elk product en elke oplossing te beoordelen om te kunnen vaststellen of deze positief kunnen bijdragen aan de kwaliteit van de kennis die wij beheren.” Verspreiding Veel kennis over in het buitenland beproefde technieken voor energie-efficiency en duurzame energie blijft in ons land ongebruikt, hoewel alle informatie over lopende en met succes afgesloten demonstratieprojecten vrij beschikbaar is. Het Nederlandse Nationaal Team Caddet gaat nu een meer actieve rol spelen in de gerichte verspreiding van informatie over de beschikbare kennis naar doelgroepen in Nederland. Begonnen is met het mailen van beknopte Nederlandstalige samenvattingen over kansrijke energie-opties naar belangstellende bedrijven en instellingen. Opzet van dit initiatief is meer energiedeskundigen te attenderen op de schat aan buitenlandse knowhow die ook in Nederlandse situaties toepasbaar is en waarover de gedetailleerde kennis in de centrale kennisbank voor het grijpen ligt. “De Nederlandstalige samenvattingen die we gaan mailen, bevatten een kosteloze directe, maar waardevolle link naar de informatie”, verzekert MacLagan. “De inhoud is gericht op zowel technici als beleidsmakers en wordt naar zorgvuldig geselecteerde groepen verstuurd.” De gebruiker kan een selectie uit de e-mails ontvangen door een interesseprofiel via de homepage van het Nederlandse Nationaal Team Caddet op te geven. Hoewel het zoeken naar kennis in de kennisbank op internet niet ingewikkeld is, heeft Novem in Sittard naast de e-mailservice een helpdesk gevormd waar specialisten van het National Team vragen beantwoorden, contacten tot stand brengen en behulpzaam zijn bij het vinden van specifieke informatie en kennis over buitenlandse proefprojecten.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in