Careshare is voorzichtig met prijsvergelijking
Careshare bouwt voor deelnemende inkopers op maat gesneden webshops en voedt deze elektronisch met de catalogi van de huisleveranciers van de zorginstelling. Vanuit de eigen webshop kunnen inkopers snel en eenvoudig hun bestellingen plaatsen. Daardoor besparen zowel inkopers als leveranciers op de proceskosten. „Careshare voorkomt de papierwinkel die normaal is rond het inkoopproces”, aldus Hendrik Spee, directeur van Careshare. „Door elektronisch te bestellen, worden minder fouten gemaakt, zijn er minder retourzendingen, minder foutieve facturen en minder creditnota’s.” Bovendien zijn zowel aan inkoop- als aan verkoopkant koppelingen met ERP-software mogelijk. Inkopers betalen voor gebruik van Careshare een vaste abonnementsprijs. Leveranciers betalen een bedrag dat afhangt van de omvang van hun assortiment. Daar bovenop zijn zij een vast bedrag per order verschuldigd. Sinds de ingebruikname van de site, begin november 2000, hebben twintig leveranciers zich bij Careshare aangesloten. Aan de inkoopkant telt de organisatie 250 deelnemers. Over mogelijke winstgevendheid wil Spee geen uitspraak doen. „Dat is koersgevoelige informatie”, zegt hij, verwijzend naar de beursnotering van initiatiefnemer TIE. Minister Borst van Gezondheidszorg zal – altijd tuk op besparingsmogelijkheden – het initiatief toejuichen, maar tevens beseffen dat prijsvergelijkingen voor inkopers nog meer voordelen kunnen opleveren. „Maar uit gesprekken is ons gebleken dat prijsvergelijkingen de leveranciers te zeer afschrikken”, aldus Hendrik Spee, directeur van Careshare.nl. „B2B-oplossingen ontlenen hun kracht niet aan prijsvergelijkingen, maar aan het faciliteren van samenwerking”, meent hij. Desondanks zal er in de toekomst een vorm van prijsvergelijking mogelijk worden wanneer de organisatie ook offerte-aanvragen via Careshare.nl mogelijk maakt. Aan deze faciliteit wordt nog gewerkt. (rma)