Carrièresites ondanks slechte economie nog altijd positief
Volgens Brouwer zal de economie vanaf het tweede kwartaal van 2002 aansterken. “Het marktaandeel van carrièresites in Nederland is nu 4 procent van de totale personeelsrecruitment. In 2002 zal dit percentage oplopen tot 10 procent.” Brouwer baseert dit op Amerikaans onderzoek waaruit blijkt dat Nederland de VS voorbijgaat qua marktpenetratie. Ook Erik Breeuwsma, algemeen directeur van Stepstone Nederland, gebruikt de goedkope communicatiekosten van de carrièresites als argument. Toch maakt Breeuwsma zich geen illusies over de huidige situatie in de markt. “April en mei waren echte topmaanden, momenteel zijn we niet meer winstgevend.” Lichtpunten Breeuwsma ziet wel een aantal lichtpunten: “We zijn nog steeds een start-up, want we zijn pas één jaar bezig. Volgens ons businessplan heeft het bedrijf twee jaar nodig om lucratief te worden. In de Scandinavische landen begint de economie alweer te herstellen en Nederland volgt hen meestal op de voet.” Personeelsontslagen ziet Breeuwsma als allerlaatste redmiddel: “De medewerkers zijn het allerbelangrijkste. Ontslagen zijn op dit moment niet aan de orde. Ik vind dat je altijd naar bevind van zaken moet handelen. Ik zal eerder gaan korten op het marketingbudget, dan op het personeelsbudget.” Vacaturesite Newmonday.com Nederland is nog niet aan de ‘shake out’ bezweken. Dit ondanks het nieuws dat alle Europese activiteiten, behalve in Groot-Brittannië en Nederland, zullen worden gestaakt. De joint venture van Randstad en VNU kwam vorige week tot een abrupt einde. “Ik zeg niet dat het de komende maanden gemakkelijk wordt”, zegt Saskia Beugel, Marketingmanager van de carrièresite. “De budgetten voor P&O en recruitment krimpen. Bedrijven zoeken daarom naar een goedkope manier om personeel te werven.” Beugel denkt dat Intermediair.nl, waarschijnlijk de nieuwe naam voor Newmonday.com, deze goedkope methode belichaamt. Zonder de Europese last staat Newmonday er volgens Beugel overigens niet zo slecht voor: “Op dit moment draaien we minimaal break-even, op de Nederlandse markt zelfs met winst.” VNU brengt de vacaturesite onder bij Business Publications. Aangescherpt Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y)is één van de ICT-bedrijven die een half jaar geleden nog volop personeel aantrok. “Tot drie maanden geleden hebben we regelmatig gebruikgemaakt van de bekende vacaturesites”, zegt HRM-manager Harriët van Splunder. “Het aanname- en recruitmentbeleid is aangescherpt en daarom zijn we vooralsnog gestopt met de carrièresites. Onze focus ligt nu veel meer intern: zit de juiste man of vrouw op de juiste plaats? Je moet van goeden huize komen om op dit moment bij ons een baan te krijgen”, aldus Van Splunder. CMG werkt met Newmonday, Jobnews en Monsterboard. Ook CMG zorgt niet langer voor een sterke aanlevering van vacatures. “Door de slechte economie is ons gebruik van carrièresites aanzienlijk minder geworden”, verklaart voorlichter Remke Bouwman. Wel onderschrijft ze het kostenvoordeel van online-recruitment. Diederik Taselaar, Directeur HRM bij Ordina, spreekt liever niet over een economische crisis. “Er moet nog steeds gewoon gewerkt worden en er is nog altijd behoefte aan goed personeel.” Ordina heeft abonnementen bij Jobnews, Monsterboard, Stepstone en Newmonday. Het bedrijf legt het liefst zelf contact met de sollicitanten. “De beste manier van werven is via je eigen mensen. Werven via carrièresites heeft ook een lage drempel, bovendien zijn de kosten niet al te hoog.” “Als de vacaturestop in de loop van volgend jaar aanhoudt, komen we flink in de problemen”, aldus Marketingcoördinator Nicolien Heinze van carrièresite Jobnews. “Nu hebben we nog voldoende vet om op te teren.”