Champions League
Oracle zet directie en aandeelhouders van BEA Systems onder druk met het dreigement zijn bod van 17 dollar per aandeel in te trekken. Als de directie niet voor zondag besluit het bod aan de aandeelhouders voor te leggen, ziet Oracle van de aankoop af, liet het bedrijf begin deze week per brief weten.
De directie van BEA Systems is niet geporteerd van overname door Oracle en vindt bovendien het bod te laag.
Bij dat laatste oordeel vindt de directie steun bij grootaandeelhouder Charles Icahn, die wel voor overname door een bedrijf à la Oracle is. Icahn heeft 13 procent van de aandelen BEA Systems in handen.
Oracle stelt echter dat zijn bod 32 procent boven het weekgemiddelde van de koers van het aandeel over het afgelopen jaar ligt. Het is kennelijk niet van plan hoger te bieden, en speculeert er nu op dat de directie eieren voor zijn geld kiest. Als die niet om het oordeel van de aandeelhouders vraagt, kan ze in een lastig parket komen wanneer die aandeelhouders in de toekomst gaan klagen over de koersontwikkeling van het aandeel BEA Systems.
Google ruziet over het aantal frauduleuze kliks
De maatregelen die Google en Yahoo zeggen te hebben genomen tegen klikfraude resulteren nog niet in een afname van deze vorm van adverteerdersbedrog. Dat constateert Click Forensics op basis van metingen in het derde kwartaal. In de periode was 16,2 procent van alle kliks op online-advertenties niet serieus, aldus het onderzoeksbureau. In het tweede kwartaal was dat 15,8 procent, in het derde kwartaal van 2006 13,8 procent.
Google weerspreekt de bevindingen van Click Forensics. Het wijst erop dat de cijfers van Click Forensics stukken hoger zijn dan de cijfers van andere onderzoekers. Dat zou liggen aan het feit dat Click Forensics werkt met een vrij beperkte set van 4000 adverteerders en mediabureaus. Ook Googles eigen cijfers – die op een veel groter aantal advertentiedragende sites zijn gebaseerd – zouden op een veel lager niveau van fraude duiden. Overigens heeft Google een niet gering belang in de discussie: met klikfraude is jaarlijks honderden miljoenen aan advertentiegeld gemoeid.
Apple heeft fors meer Mac s verkocht
Dat Apple goed boert met MP3-spelertjes, wekt allang geen verwondering meer. Sommige analisten voorspelden een paar jaar geleden zelfs dat het bedrijf van Steve Jobs en de zijnen uiteindelijk helemaal een mediaonderneming zou worden. Maar daar ziet het voorlopig nog niet naar uit. De jongste cijfers van de eigenzinnige computerfabrikant laten zien dat in het afgelopen kwartaal maar liefst 2,2 miljoen Mac-computers werden verkocht. Dat is 34 procent meer dan een jaar ervoor.
Vooral in de onderwijsmarkt en het consumentensegment blijken de trendy vormgegeven computers met het gebruiksvriendelijke besturingssysteem OSX het goed te doen. Kennelijk slaat de lifestylebenadering van Apple aan en zijn de dure iPod-MP3-spelers voor veel gebruikers een opstapje naar een iBook-laptop of een iMac-bureausysteem. Of naar een iPhone natuurlijk, want ook deze technologisch bezien weinig opzienbarende smartphone blijkt volgens de rapportage over het per eind september afgesloten kwartaal verrassend goed te verkopen. In drie maanden tijd gingen er 1,1 miljoen stuks over de toonbank, waarmee het totaal aantal gebruikers sinds de introductie in juni op 1,4 miljoen komt te staan.
Al met al kwam Apple in het afgelopen boekkwartaal uit op een omzet van 6,22 miljard dollar, te vergelijken met 4,84 miljoen een jaar eerder. Aan die verkopen hield het bedrijf in Cupertino een netto kwartaalwinst van 542 miljoen dollar over.