Collega zoekt collega
Ruud Südmeier werkt sinds januari 2004 bij Centric. Voor hij er aan de slag ging werkte hij in de metaal, maar de IT trok hem al een tijdje. "Ik durfde de overstap alleen nog niet echt te maken", zegt hij. Van zijn broer - ook een IT’er - kreeg hij de tip bij Centric te solliciteren. Hij werd er aangenomen en kon aan de slag op het ING-project. Hij is nu sinds twee jaar in dienst als support engineer. "Op dit moment werk ik veel aan migratieprojecten. Nu ben ik bezig bij Corus en dat zit er bijna op, vandaag is de laatste dag. Daarna ga ik weer naar een andere klant. Dat vind ik ook het leuke van dit werk: bij Centric ga je van project naar project, je leert steeds weer andere mensen kennen. En ik ben natuurlijk met een opleidingstraject bezig. De sfeer is goed, bij collega’s kun je als nieuwe medewerker goed terecht met vragen." Het enthousiasme van Südmeier voor zijn nieuwe baan maakte het voor hem relatief eenvoudig om nieuwe medewerkers te werven; ze kwamen bijna vanzelf. "Wanneer je vrienden en kennissen tegenkomt heb je het natuurlijk wel eens over je werk. Als je het zelf goed naar je zin hebt, zien ze dat ook aan je en dat speelt een grote rol. Ik heb in de tijd dat ik hier werk twee nieuwe medewerkers ‘aangebracht’. Een van die medewerkers is Ike Bierhuizen, een oud-collega van Südmeier. De 21-jarige kersverse IT’er startte eveneens zijn loopbaan in de metaal. Maar computers en elektrotechniek trokken hem professioneel gezien meer dan de autotechniek waarin hij aanvankelijk zijn studie begon. "Je moet van je hobby niet je werk willen maken", merkt hij droog op. Südmeier was zijn link met de IT. Die ging op onderzoek uit binnen het bedrijf. "Ik was via een mailtje op de hoogte dat die bonus bestond. Ik heb eerst bij de regio van Centric Managed ICT Services navraag gedaan of en waar mensen nodig waren. Toen Ike ging solliciteren heb ik hem gevraagd mijn naam in de sollicitatie te vermelden. De rest van de sollicitatie moest hij natuurlijk gewoon zelf doen. Hij had natuurlijk ook open kunnen solliciteren, maar op deze manier had hij toch een soort voorsprong, omdat je op het goede moment komt." Bierhuizen herinnert zich zijn sollicitatie nog levendig. "Na de eerste intake werd ik uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek in Rijswijk. Het was op Prinsjesdag, er stond een enorme file bij Delft en ik kwam ontiegelijk te laat. Gelukkig ben ik toch aangenomen." Bierhuizen rijdt nu iedere dag van Schiedam naar Ede, waar hij gedetacheerd is op local support bij RVS. Ondertussen is hij begonnen met zijn IT-opleiding. "ITIL heb ik snel gehaald. Daarna ben ik A+ hardware en software gaan doen. Dat duurde wat langer: ik maak lange dagen en als ik thuis kom ben ik soms echt kapot. Dan heb ik niet meer zoveel zin in studeren. Maar omdat ik mijn opleiding autotechniek niet heb afgemaakt, wilde ik graag een opleidingstraject in. Niet dat ik nou zo’n student ben, maar ik vind het wel belangrijk om diverse diploma’s te kunnen halen. En dat biedt Centric: je opleidingen worden betaald." Kleine moeite Südmeier is enthousiast over deze manier van werving. "Als je weet wat het bedrijf nodig heeft en je kent toevallig de goede mensen, dan is het een kleine moeite. Bij de twee mensen die ik heb aangebracht ging het ook erg gemakkelijk. Natuurlijk ben ik best kritisch en kan ik ook niet helemaal voorspellen hoe iemand zich ontwikkelt. Maar dat iemand een beetje beschaafd is en met enthousiasme aan de slag wil is toch wel een voorwaarde. Het lijkt me erg vervelend als ik later te horen krijg ‘Joh Ruud, waar ben je nou mee aan komen zetten’. Maar ik vind het een prima manier om mensen te werven. De uiteindelijke selectie is natuurlijk de zaak van Centric, maar het is zeker de moeite waard om zo met mensen in contact te komen. En die bonus is een leuk bedrag." Nadelen van deze methode heeft Südmeier niet ondervonden. De mogelijkheid bestaat dat je met de nieuw geworven collega op hetzelfde project komt te werken. Wat dat betreft is het ook wel handig om mensen het bedrijf binnen te loodsen waar je goed mee kunt opschieten. "Ruud en ik hebben een paar weken samen gewerkt bij RVS", vertelt Bierhuizen. Hij heeft zelf ook al rondgekeken in zijn vriendenkring naar geschikte nieuwe Centric-ers. Tot nu toe zonder succes. "Ik ben zelf nog vrij jong, en veel van mijn vrienden zijn nog niet echt serieus met werk bezig. Of ze hebben niet de juiste kwalificaties, zoals MSCE. Het is natuurlijk niet zo dat als je bij Centric wilt werken je automatisch wordt aangenomen. En ik ken ook wel een paar mensen die absoluut niet bij Centric moeten solliciteren; je moet wel echt willen werken, willen presteren. Als ik wat langer hier werk, weet ik ook wel de goede mensen te vinden denk ik: je krijgt steeds meer inzicht in wat het bedrijf nodig heeft." Bijna 4000 netwerkers "Onze eigen medewerkers zijn een belangrijke bron voor het aanbrengen van nieuwe mensen", vertelt Marike Rosier van Centric. "Centric heeft ongeveer 3700 medewerkers die allemaal een netwerk hebben. Het zou zonde zijn om dit grote netwerk niet aan te spreken bij het werven van nieuwe mensen. In september 2005 ging de actie van start met een kaart in het personeelsblad, met de oproep ‘collega’s gezocht, royale beloning’. Er was ruimte om je eigen naam en de gegevens van degene die je aanbrengt in te vullen. Achterop de kaart stond een toelichting over het hoe en waarom van de actie." Na ontvangst kon de afdeling werving & selectie contact opnemen met de genoemde mensen. De wervingsbehoefte was niet in elk van de drie divisies van Centric even groot; Software Engineering had de grootste behoefte en ging als eerste met een vervolgactie aan de slag. "Om onze medewerkers nog meer te helpen bij het aanbrengen van nieuwe collega’s hebben we een brochure gemaakt. Deze brochure had het thema ‘Vul jij deze lege plek in?’ met voorop een leeg visitekaartje van Centric. In de brochure staat dat het goed gaat met Centric en dat we versterking nodig hebben. Daaronder staat een lijst met zestien openstaande vacatures. We geven een aantal argumenten mee die de medewerker kan gebruiken om te vertellen waarom het zo goed werken is bij Centric. Verder zit er een set van vijf wervende kaarten in die de medewerker uit zijn of haar eigen naam kan versturen naar iemand uit zijn omgeving die misschien geïnteresseerd kan zijn in werken bij Centric. De namen van mensen waar naartoe de kaarten zijn verstuurd, geeft de medewerker door aan de afdeling werving & selectie, zodat later achterhaald kan worden via wie de medewerker is binnengekomen. Bij indiensttreding van nieuwe medewerkers melden we deze actie ook meteen weer en geven een brochure mee." De ervaringen van de afdeling Werving & Selectie met dit concept zijn overwegend positief. Het bedrijf blijft er dan ook voorlopig mee doorgaan. De bonusregeling staat op het intranet en regelmatig wordt in e-nieuwsbrieven en bijeenkomsten de oproep herhaald. "Het is een voordeel dat onze medewerkers als ambassadeurs voor Centric optreden. Veel medewerkers moeten nog wel groeien in deze rol. Maar daar helpen we ze graag bij. Door het sturen van de kaartjes naar vrienden en kennissen wordt de naamsbekendheid van Centric ook weer groter trouwens, en dat is een mooi neveneffect." Centric wil geen headhunters van haar medewerkers maken overigens. "Het initiatief om contact op te nemen met Centric werd aan de persoon die het kaartje ontving overgelaten, om het onze eigen medewerkers niet te lastig te maken. Actief werven onder familie, vrienden, kennissen, et cetera is voor veel mensen toch best ingewikkeld. Met het opsturen van deze kaart is de drempel lager en blijft het initiatief bij de ontvanger."