Commentaar: Opgesloten in de wolk?
Jammer genoeg draagt Stallman zelf bij aan de hype.
Vooral door net zo weinig onderscheid te maken als de door hem bekritiseerde ‘cloud-marketeers’ en door in te haken op een al langer bestaande angst voor ‘SaaS-vendor lock-in’. Natuurlijk is privacy belangrijk en dienen gebruikers zich te realiseren wat er met hun gegevens gebeurt. Maar dat geldt niet alleen voor webapplicaties, SaaS-platforms of andere onlinedatabases.
En vastzitten aan technologie is van alle tijden. Wie voor een onlineplatform als dat van Salesforce.com kiest, moet zich natúúrlijk afvragen wie zijn data bezit en wat zijn exit-strategie is. Allemaal vragen waar antwoorden op zijn en vragen die je ook stelt bij software die binnen je eigen muren draait. Wie Salesforce’ eigen programmeertaal Apex gebruikt voor maatwerk op dat platform, zit inderdaad met software die niet elders te gebruiken is. Maar dat kan een bewuste keuze zijn.
Forrester-analist Ray Wang ziet met het groeien van het aantal software-as-a-service-platforms (Salesforce.com, UniPaas, NetSuite) een nieuwe platformenstrijd ontstaan, vergelijkbaar met de middleware-oorlogen tussen IBM, BEA en Microsoft. Niets nieuws onder de zon, dus. Laten we dus ‘cloud computing’ als term snel vergeten en de zaken bij hun oude namen noemen.
Freek Blankena is redacteur van Automatisering Gids