Overslaan en naar de inhoud gaan

Commentaar: Opgesloten in de wolk?

Met als gevolg de voor een hype zo typerende verwarring. Maar het is niet alleen een hype, vindt Stallman, maar ook een geváárlijke hype. Hij noemt het ‘erger dan stompzinnig’ dat gebruikers en bedrijven de controle over hun applicaties en gegevens overdragen aan Google en andere aanbieders van webapplicaties. En dat ze daarbij hun privacy en de zeggenschap over hun portemonnee uit handen geven.

Jammer genoeg draagt Stallman zelf bij aan de hype.
cloud
© CC0 - Pixabay
CC0 - Pixabay

Vooral door net zo weinig onderscheid te maken als de door hem bekritiseerde ‘cloud-marketeers’ en door in te haken op een al langer bestaande angst voor ‘SaaS-vendor lock-in’. Natuurlijk is privacy belangrijk en dienen gebruikers zich te realiseren wat er met hun gegevens gebeurt. Maar dat geldt niet alleen voor web­applicaties, SaaS-platforms of andere onlinedatabases.

En vastzitten aan technologie is van alle tijden. Wie voor een onlineplatform als dat van Salesforce.com kiest, moet zich natúúrlijk afvragen wie zijn data bezit en wat zijn exit-strategie is. Allemaal vragen waar antwoorden op zijn en vragen die je ook stelt bij software die binnen je eigen muren draait. Wie Salesforce’ eigen programmeertaal Apex gebruikt voor maatwerk op dat platform, zit inderdaad met software die niet elders te gebruiken is. Maar dat kan een bewuste keuze zijn.

Forrester-analist Ray Wang ziet met het groeien van het aantal software-as-a-service-platforms (Salesforce.com, UniPaas, NetSuite) een nieuwe platformenstrijd ontstaan, vergelijkbaar met de middleware-oorlogen tussen IBM, BEA en Microsoft. Niets nieuws onder de zon, dus. Laten we dus ‘cloud computing’ als term snel vergeten en de zaken bij hun oude namen noemen.

Freek Blankena is redacteur van Automatisering Gids

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in