Connected car wordt speerpunt in de auto-industrie
Maar liefst 98 procent van de respondenten denkt dat klanten behoefte hebben aan ‘connected cars’ en dat ze er iets mee moeten. Het onderzoek laat zien dat er momenteel twee groepen kunnen worden onderscheiden als het gaat om connected cars in de Europese auto-industrie: de ‘early adopters’ die al diensten in de markt aanbieden of hun oplossingen en diensten uitrollen (35%) en de andere groep (55%) die nog bezig is met het ontwikkelen en ontwerpen van hun versie van de connected car.
Rij-assistentie steeds belangrijker
De meest aangeboden diensten op dit moment zijn milieu- (69%), nieuws- (61%) en navigatiediensten (52%). Op de middellange termijn zal dit verschuiven naar rij-assistentie (21%) en veiligheidsdiensten (14%), verwachten de autofabrikanten.
Standaarden noodzakelijk
Voor het succesvol ontwikkelen van connected cars is het van belang dat standaarden voor technologie, softwareontwikkeling en dienstverlening worden geïmplementeerd en geadopteerd, menen de ondervraagde fabrikanten. Voor 38 procent van de respondenten is het gebrek aan geconsolideerde standaarden een uitdaging. Daarnaast zijn ondervraagden bezorgd over nieuwkomers op de markt (36%) en de integratie van verschillende technologieën en ecosystemen van dienstverleners (35%).
Bezorgdheid over beveiliging
Ondanks bezorgdheid om de beveiliging van connected cars biedt 42 procent van de autofabrikanten al beveiligingsdiensten aan, zoals het volgen van een gestolen voertuig. Twintig procent van de respondenten is van plan deze dienst in de nabije toekomst te introduceren.
Ontwikkeling connected car-oplossingen
De meerderheid van de Europese autofabrikanten heeft vertrouwen in hun eigen competenties om connected car-oplossingen te ontwikkelen. Toch willen de meeste autofabrikanten en -leveranciers producten ontwikkelen samen met externe dienstverleners (69%). De meest gevraagde diensten zijn softwareontwikkeling (95%), beveiliging (90%) en testdiensten (87%). Consulting en IT-diensten zijn voor meer dan 30 procent van de Europese autofabrikanten erg belangrijk.
Vraagtekens bij investeringen
Toch zijn sommige organisaties huiverig om meer te investeren in de ontwikkeling van connected car-oplossingen. Zo geeft 64 procent van de respondenten aan dat de connected car momenteel geen focus is en 50 procent maakt zich zorgen over de kosten die dit met zich meebrengt. Daarnaast is 23 procent van de Europese autofabrikanten terughoudend om te investeren door onduidelijkheid over de klantverwachtingen en hoge operationele kosten (18%).
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee