Overslaan en naar de inhoud gaan

De CeBIT hervindt haar charme voor bezoekers en standhouders

Niet alleen het aantal bezoekers is enorm, ook is volgens de CeBIT-organisatie de kwaliteit uitstekend. En dat is wat de omstreeks honderd Nederlandse standhouders beweegt.
Business
Shutterstock
Shutterstock

CeBIT in Hannover is al jaren de grootste ICT-beurs wereldwijd met een oppervlakte van ruim 430 duizend vierkante meter. Het aantal bezoekers van de beurs, die nog tot woensdag open is, zal dat van vorig jaar overtreffen, zo verwachten de organisatoren. Ook in het aantal standhouders zit een stijgende lijn. Bovendien stijgt het aantal buitenlandse bezoekers flink. Vorig jaar waren dat er 130 duizend. Redenen genoeg voor de organisatie om de duur van de beurs vanaf volgend jaar met een dag tot de oorspronkelijke acht dagen uit te breiden. Enkele jaren geleden was de duur van de beurs ingekort, door een afnemend aantal bezoekers. Die trend is nu geheel gekeerd. Massaliteit Voor Groenewout Consultants & Engineers uit Breda is de niet aflatende bezoekersstroom de belangrijkste reden om dit jaar voor het eerst een stand te bemannen op de CeBIT. Het bedrijf is gespecialiseerd in advies op het gebied van logistiek. Groenewout is geen ICT-bedrijf, maar adviseert op het gebied van logistiek. „Wij leveren geen elektronica. Maar er komen zeer veel mensen van internationale bedrijven en dat zijn onze mogelijke klanten op het gebied van logistiek”, verklaart vice president marketing & sales D. van der Kooij voor zijn aanwezigheid op de beurs. „Bovendien kunnen we zo kennismaken met de Duitse markt. Die is nog nieuw voor ons.” Maar waarom een ICT-beurs? „Er is op dit moment voor ons geen betere beurs. In Nederland staan we altijd op de Logistica, maar die wordt maar eens in de drie jaar gehouden”, zegt Van der Kooij. Of het bedrijf er volgend jaar weer staat, is niet zeker. „Dat hangt af van de resultaten van deze CeBIT. We kijken wel hoe het loopt.” Lumidee uit Den Bosch staat dit jaar voor het eerst op de CeBIT. Het bedrijf ontwikkelt en levert head sets. Ook Lumidee waardeert de massaliteit van de beurs optimaal. Commercieel directeur Martijn Pijnenburg : „Iedereen die iets doet in elektronicaland is op de CeBIT. Bovendien is alles per hal gespecificeerd, waardoor je per hal een grote aantrekkingskracht krijgt voor de mensen waar hij voor bestemd is.” Hoge verwachtingen Pijnenburg heeft er hoge verwachtingen van. „We staan in hal tien. Die is gericht op de dealermarkt. We tonen er onze nieuwe, zelf ontwikkelde United Headsets. Ik hoop dat we op de CeBIT nieuwe afzetkanalen kunnen vinden voor Europa. We opereren steeds meer in Europa. Dus hebben we buitenlandse contacten nodig. Die doe je zelden op tijdens beurzen in Nederland, hoewel we daar ook wel staan. Ook is het mogelijk om zo onze bestaande klanten weer eens te ontmoeten, om het netwerk te verstevigen.” Naamsbekendheid Weinig standhouders verwachten al tijdens de beurs grootste contracten af te sluiten. Pijnenburg: „Orders verwacht ik daar niet te boeken. Je praat er met mensen over en die bestellen dan later.” Dat geldt ook voor de Nederlandse vestiging van CRM-leverancier Applix. „CeBIT is voor ons vooral een mogelijkheid om meer naamsbekendheid te krijgen. We delen volop folders uit. Bezoekers maken daar vooral kilometers en bekijken die folders dan later rustig. Na de CeBIT krijgen we altijd veel reacties, die voor een deel uitmonden in opdrachten”, zegt directeur verkoop Henk van Eeuwijk. „De CeBIT loont echt. Ik weet zeker dat 30 tot 40 procent van de bezoekers consultants zijn.” En dat kan niet elke Nederlandse beurs hem garanderen. „Een beurs moet ook niet te groot zijn. Wij kunnen ons maar een kleine stand veroorloven. Grote concurrenten domineren zo’n beurs vaak en dan staan wij in een hoekje achteraf.” Samenwerking Dat Applix toch op de bepaald niet goedkope CeBIT-beurs kan staan, is te danken aan de samenwerking met de andere Europese vestigingen van het bedrijf. Applix deelt de stand op de CeBIT met de Duitse, Franse en Britse collega-vestigingen. Van Eeuwijk: „Als we de stand alleen moesten betalen, was ons complete marketingbudget in een keer op.” Of de aanwezigheid op de CeBIT dan ook lonend was geweest, is maar de vraag.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in