Overslaan en naar de inhoud gaan

De IT-markt is versnipperd zoals vroeger die van kruideniers

Wie kunnen kleine zelfstandigen maar ook particulieren bellen als ze problemen hebben met hun internet, mail of wat dan ook?” Een vraag die Barbara Martens zich samen met inmiddels haar compagnon Tymen Selman afvroeg. Het antwoord gaven ze zichzelf door een eigen bedrijf te starten.
Barbara Martens volgde net als Selman de MBA opleiding in het Franse Fontainebleau. Een goed gesprek leidde tot een vruchtbare samenwerking. Samen startten ze 2,5 jaar geleden het bedrijf Guidion.
Business
Shutterstock
Shutterstock



Ervaring
“In mijn werk zowel bij McKinsley als bij mijn baan als manager bij de Olympische Spelen in Sidney beschikte ik over een eigen IT afdeling”, aldus Martens. “Vanuit mijn kleinzakelijke omgeving maar ook uit eigen ervaring vanuit huis ondervond ik steeds weer het probleem wie je moet bellen als je computerproblemen hebt. Zonder IT afdeling op het werk maar ook als particulier vanuit huis kun je wel de Gouden Gids openslaan waar je dan tientallen pc-dokters vindt, maar er was geen structurele oplossing voor.” De twee compagnons vonden elkaar in deze opvatting en in begin 2004 startte Guidion als pilot in Amsterdam.
Martens neemt de kruideniers van vroeger als voorbeeld: “Nu bestaan er amper nog kruideniers omdat er van al die losse kleine winkeltjes grote overkoepelende ketens zijn gemaakt. De supermarkten dus. Zo zijn we met Guidion begonnen. Een overkoepelend bedrijf dat vaardige en zelfstandige ondernemers onder de vleugels heeft. Onze markt is eigenlijk net zo versnipperd als die van de kruideniers vroeger.” Na de pilot bleek dat de behoefte aanwezig is en hebben ze de behoefte van de ondernemers in kaart gebracht. Evenals de structuur van Guidion.

Breed
De pc staat centraal bij Guidion. Klanten kunnen terecht voor internet- en mailproblemen, pc crashes, virussen, opstartproblemen en andere veel voorkomende computerproblemen. “De technische vaardigheden moeten breed zijn bij de medewerkers. De ene dag ben je een netwerk aan het installeren bij een startend bedrijf en de volgende ochtend gaat het om een simpele klus als het installeren van een printer.” Maar de affiniteit moet zeker breed zijn. De ondernemers bij Guidion worden dus onder andere geselecteerd op hun technische vaardigheden. “Het is natuurlijk zo dat je nooit honderd procent alles kunt weten. Om dat probleem te tackelen gebruiken we een intranet waar kennis tussen de inmiddels 150 mensen van Guidion uit wordt gewisseld.” Op die manier wordt er ook ingespeeld op bijvoorbeeld systemen als Linux en Apple.
De mensen die onder de vlag van Guidion werken zijn bijna allen minimaal een jaar zelfstandig ondernemer. De medewerkers zijn grofweg te onderscheiden in twee categorieën. Zo zijn er de individuele zelfstandige en vaak jonge ondernemers die echt een eenmanszaak runnen. Daarnaast zijn er de kleine bedrijven waar gemiddeld drie man werken en vaak wat ouder zijn dan de andere groep. “Het werkt gewoon prettig met een hele firma en collega’s achter je. Wij willen dat onze ondernemers succesvol worden en als kleintje op een versnipperde markt is dat gigantisch moeilijk.”
Naast de selectie op technische kennis wordt de ondernemer gescreend op de klantgerichtheid. De mannen en enkele vrouwen moeten vriendelijk, representatief zijn en de klant serieus nemen. “Onze medewerkers moeten eigenlijk de ideale schoonzoon zijn,” lacht Martens. Vanuit haar vrouw zijn hecht Martens veel waarde aan het zorg hebben voor de klant en haar Guidion ondernemers delen die waarde. “Soms gaan ze ver. Belt er op zondagavond een vaste klant met een dringend probleem dat voor de ochtend opgelost moet zijn, gaat één van onze pilots er diezelfde avond nog heen.”

Groei
Eind 2005 is Guidion enorm gegroeid mede door een partnership aan te gaan met KPN. “Wij verzorgen nu service thuisdiensten voor de providers Planet Internet en Het Net. Verder zijn we onder andere in gesprek met een grote speler op het gebied van office supplies. Deze onderneming wil naast de levering van allerlei kantoorproducten ook een pc service in het leven roepen. Die gaan wij vrijwel zeker uitvoeren.” Blijven groeien en de ondernemers succesvol maken is het grote doel van Martens en haar compagnon. Dit kan volgens haar door goede partnerships tot stand te brengen en de affiniteit met de sector breed te houden. Wij willen voorlopig blijven groeien en aan overnames en dergelijke denken we niet.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in