Overslaan en naar de inhoud gaan

De peiling Is een ‘gebonden’ consultant onafhankelijk ?

“Ik heb zelf als consultant verbonden aan een partij verschillende keren klanten geadviseerd over het gebruik van hard- en software en over diensten.
Business
Shutterstock
Shutterstock

Inderdaad hoor je dan regelmatig dat je opdrachtgevers zeggen dat ze die klus zelf ook en zelfs beter hadden kunnen klaren”, is de reactie van Giovanni Alberts. “Hierin schuilt denk ik het probleem niet. Het probleem zit eerder in het feit dat een klant geadviseerd wordt vanuit een verkeerd uitgangspunt. De enig correcte uitgang als consultant is volgens mij nog altijd de klant!” Alberts geeft hierbij aan dat de oplossing best van de concurrent mag komen. Hij legt hierbij de nadruk op de klant in zijn situatie en omgeving, waarbij gekozen moet worden voor het beste alternatief. “Uiteraard is het mooi om je eigen produkten op deze manier meer te kunnen verkopen. Maar de essentie is nog altijd ‘voor de klant’ en ‘ten gunste van de klant’. Uit mijn praktijk is gebleken dat ‘mijn’ klanten mij hiervoor zeer erkentelijk zijn en mijn adviezen hoger inschatten. Tevens heeft dit vaker wel dan niet geleid tot vervolgopdrachten. Wanneer je dus niet vanuit de optiek van de klant redeneert en dus ook niet voor de klant ten gunste van de klant adviseert, dan loop je inderdaad het gevaar om geen onafhankelijke adviezen te geven. Een korte termijn strategie...” “Wiens brood men eet, wiens woord men spreekt. Als het goed is heeft een werknemer altijd een zekere sympathie voor zijn werkgever. Die sympathie zal vrijwel altijd doorklinken in een advies, zelfs als de adviseur probeert om objectief te zijn”, schrijft Koert van der Veer. “Daarnaast zijn mensen die aan een bedrijf verbonden zijn vaak beter geïnformeerd over dàt bedrijf. Ook dat speelt door in een advies.” “Ik denk dat de intentie van veel consultants is om onafhankelijk advies te geven. Maar er zijn twee belangrijke redenen die dit vaak laten mislukken. De eerste is dat ze informatie hebben van hun eigen bedrijf en minder van concurrenten of alternatieven. Twee is dat een advies vaak nog door een collega of een meerdere geaccordeerd moet worden. Een advies dat wijst naar een ‘concullega’ is natuurlijk minder acceptabel,” vindt Wim de Lange.

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in