Overslaan en naar de inhoud gaan

detacheren

Arend van Wijhe, een 34-jarige kennismanager bij Gap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) kent dit gevoel. Na anderhalf jaar projectwerk bij een financiële dienstverlener vond hij het welletjes. “Op een gegeven moment ga je squashen met de collega’s van je klant. Je verliest de binding met je eigen bedrijf.” In april 2000 begon Van Wijhe daarom aan de overgangsfase naar kennismanager bij zijn eigen werkgever.
Business
Shutterstock
Shutterstock

“Ik kan het iedereen aanraden”, zegt Van Wijhe. “Als kennismanager leer je het bedrijf en je collega’s echt goed kennen.” De overstap luidde geen rustpauze voor Van Wijhe in. “De werkdruk ligt hier eerder hoger dan lager. De interne collega is vaak de meest veeleisende klant.” De manager is blij dat CGE&Y dit soort regelingen treft voor hun gedetacheerde personeel. Toch begint het bij hem weer te borrelen. “Tegen de zomer wil ik weer ‘naar buiten’ om het echte geld binnen te brengen. Je kunt je soms echt staf gaan voelen.” Een combinatie van veldwerk en een staffunctie lijkt Van Wijhe ideaal. Engelse termen Een ander voorbeeld is de 24-jarige Danny Piek. Na twee jaar gedetacheerd te zijn geweest bij Yacht ICT is hij sinds juni 2001 gaan werken als systeembeheerder bij de gemeente Den Haag. “Dit werk bevalt me uitstekend. Ik sta nu direct in contact met de leiding en werk vier dagen per week.” Bij Yacht heeft Piek onder meer een jaar gedetacheerd gewerkt als helpdeskmedewerker. “Ik had genoeg van het hele cultuurtje. Met name de lange reistijden en al die overbodige Engelse termen hebben me opgebroken. Voor alle HRM-aspecten is wel een regeling vastgelegd op papier, maar uiteindelijk merk je er erg weinig van”, stelt Piek. Bij grote ICT-bedrijven verloopt de communicatie tussen de medewerker en de leiding via vele kanalen. “Het is erg onpersoonlijk, er gaat een lange tijd overheen als je iets gedaan wilt krijgen.” Een detacheerder doet er dus goed aan om zijn ‘losgekoppelde’ medewerkers niet uit het oog te verliezen. “Het management van CMG is hier de helft van de tijd mee bezig”, zegt Director Marketing, Communicatie en Recruitment Menzo de Muinck Keizer. “Zo organiseren we bijvoorbeeld interne cursussen, informatiebijeenkomsten en sociale bijeenkomsten. Ook kunnen medewerkers gebruikmaken van het intranet. Bovendien is de manager van een gedetacheerde medewerker verplicht eens in de zes weken een bezoek te brengen. Dat is allemaal gestructureerd en op papier vastgelegd.” Volgens De Muinck Keizer komt het niet veel voor dat medewerkers echt in hun eentje gedetacheerd zijn, behalve een paar adviseurs. “Meestal zijn het groepen medewerkers van twintig á dertig collega’s. Die verliezen het CMG-gevoel niet zo snel.” CMG doet veel onderzoek naar de tevredenheid van zijn personeel. “Het is ondenkbaar dat bijvoorbeeld een functioneringsgesprek niet plaatsvindt”, aldus De Muinck Keizer. “De teammanagers peilen constant hoe de medewerkers zich voelen en of ze misschien ergens hulp bij nodig hebben.” Resultaat is dat veel medewerkers interne opleidingen volgen, wat ook weer voor een betere binding met het bedrijf zorgt. “Daar krijgen onze medewerkers les van een CMG-docent en zitten ze in een groep die bestaat uit CMG’ers.” Het gedetacheerde personeel krijgt jaarlijks een vragenlijst over hun tevredenheid. Met de resultaten hiervan worden de managers beoordeeld. PinkRoccade probeert zijn gedetacheerde units zo klein mogelijk te houden. Het bedrijf richt zijn beleid vooral op de locale cultuur. “Als een Business Unit groter wordt dan 200 medewerkers, dan splitsen we hem op”, zo zegt Corporate HR-manager Yvette Snackers. “Zo herkennen onze medewerkers elkaar nog, als ze door de gang lopen.” Binnen deze units wordt veel aandacht besteed aan de tevredenheid van de medewerkers. “In onze units zijn er ‘fieldmanagers’. Deze houden minimaal één keer per jaar een functioneringsgesprek met de medewerker. Daarnaast heeft de manager elke vier tot zes weken contact met de medewerker, soms op locatie, soms op het hoofdkantoor.” Door de verslechterde economie, die gepaard gaat met een krappe arbeidsmarkt, kunnen gedetacheerde ICT’ers steeds minder eisen stellen aan hun werkgever. “In de schizofrene markt van de afgelopen jaren koos een sollicitant zijn baan vaak niet meer voor de inhoud. Maar dit was wel vaak de reden van vertrek”, stelt Snackers. “Door de huidige economie is er minder egocentrisme onder ICT-medewerkers, hun houding is veranderd.” De moeizame economie heeft ook zijn neerslag op de loopbaanmogelijkheden van gedetacheerden. “Gemaakte loopbaanafspraken kunnen we momenteel niet altijd honoreren”, aldus de HR-manager. Verhuurbedrijven “Detacheerders zijn een soort verhuurbedrijven, ze schuiven gewoon met mensen”, meent Tim Koelewijn, teamleider ontwikkeling bij het Belastingdienst Automatiseringscentrum. “Als je het in die wereld een beetje naar je zin wilt hebben, moet je echt zorgen dat je een goed netwerk hebt. Dan kun je leuke klussen doen.” Vier jaar geleden ruilde de nu 31-jarige Koelewijn zijn baan als gedetacheerde TAS-medewerker in voor een vaste baan bij de Belastingdienst, overigens een klant van TAS. “De enige binding die ik destijds met TAS had was een financiële. Je bindt je vanzelf aan de klant waar je gedetacheerd zit.” Koelewijn weet dat het bedrijf wel zijn best deed om hem op de hoogte te houden van nieuwe ontwikkelingen. “Het interesseerde me werkelijk niets hoe het er aan toe was met TAS, en dat heb ik ze ook gezegd.” Koelewijn vindt de inhoud van zijn werk nu het belangrijkste. “Ik heb weliswaar geen auto van de zaak, maar ik word prima betaald. Ik heb nu voldoende ruimte om nieuwe ideeën door te voeren en daar is ook budget voor.” Daarnaast heeft hij de gelegenheid om goede cursussen te volgen. “Ja, en dus niet snel één trainingsdag en dan met een boek naar huis, zoals dat veel voorkomt bij detacheerders. Een cursus van twee maanden. Dan kun je ook echt wat.” “Cap Gemini Ernst & Young (CGE&Y) wil voor zijn medewerkers een thuisbasis creëren op het project zelf”, verklaart sector manager strategic consulting Jorgen Wasser. “Ons management balanceert op drie assen: klant, bedrijf en medewerker.” Dat is, weliswaar afhankelijk van de situatie, tevens de volgorde van prioriteit. “De medewerkers hebben wel bewust voor dit projectwerk gekozen.” CGE&Y werkt, net als PinkRoccade en CMG, met people-managers die één keer per maand evalueren met de gedetacheerden. Bovendien wordt jaarlijks een functioneringsgeprek met de gedetacheerden gevoerd. Evenals de andere toonaangevende ICT-bedrijven organiseert CGE&Y veel informele bijeenkomsten waar de medewerkers elkaar treffen en bij kunnen praten. Gedetacheerden die wat meer vastigheid willen kunnen vaak terecht bij de staf van CGE&Y. “Onze dienstverlening bestaat volledig uit eigen personeel. Zo leggen we bijvoorbeeld ook onze eigen interne informatiesystemen aan.” Bovendien is het mogelijk om, afhankelijk van het project, een dag minder te werken. Verlof tussen verschillende projecten is ook bespreekbaar. Volgens Wasser staan de loopbaanafspraken met de medewerkers nog altijd vast en merken ze weinig van de verslechterde economie. “We zijn wel wat voorzichtiger geworden met externe uitgaven. Voor de medewerker betekent dit dat hij vaker trainingen krijgt van ons interne trainingsinstituut.” Wasser praat liever niet over spoedcursussen. “De medewerker leert het meeste in de praktijk. Tijdens een project kan hij de stof meteen toepassen.” Zoals Wasser zegt is detacheerwerk inderdaad een keuze van de medewerker zelf. Voormalig gedetacheerden hebben over het algemeen dan ook geen spijt van hun ervaringen. Ze denken eerder in de trant van: ‘Ik heb het geprobeerd, maar het wereldje is toch niets voor mij.’ Daartegenover staan de vele IT’ers die de afwisseling en dynamiek van het projectwerk geweldig vinden. Ze willen niets liever. De 30-jarige coördinator Marcel Verbeek spreekt met plezier over zijn baan. Hij is gedetacheerd bij servicedesk Call2, een werkmaatschappij van PinkRoccade. “Het is een erg dynamische omgeving. We krijgen veel vrijheid, ik voel me echt onafhankelijk van PinkRoccade. Het is soms alsof we hier een klein bedrijf runnen. Wel zijn bepaalde zaken nogal gestructureerd.” Verbeek ziet maar een paar kleine minpuntjes. “Omdat ik bedrijfskunde heb gestudeerd zijn de basistrainingen die worden gegeven soms een open deur.” Hij vindt het ook jammer dat hij zich bij elk project opnieuw moet bewijzen. “Sommige mensen hebben daar best moeite mee.” Verbeek heeft bovendien niet zo veel behoefte aan alle bijeenkomsten en borrels die worden georganiseerd. “Het voordeel is wel: er is echt voor ieder wat wils. Ik doe bijvoorbeeld wel weer mee aan het bedrijfshockey.” Absoluut leerzaam De 26-jarige Marieke Houwelingen is ook erg enthousiast. “Ik ben nu met mijn vijfde project bezig en ik vind het echt hartstikke leuk.” De consultant werkt nu anderhalf jaar voor Cap Gemini Ernst & Young. “Het werk is ontzettend variërend en je leert veel over verschillende bedrijven.” Ook de trainingen van CGE&Y zijn volgens Van Houwelingen ‘absoluut leerzaam’. “Cap Gemini Ernst & Young houdt veel rekening met mijn wensen. Ook worden er veel leuke bijeenkomsten georganiseerd waar je met collega’s kunt bijpraten.” Over de toekomst maakt de consultant zich nog geen zorgen. “Voorlopig heb ik het erg naar mijn zin.”

Lees dit PRO artikel gratis

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

  • Toegang tot 3 PRO artikelen per maand
  • Inclusief CTO interviews, podcasts, digitale specials en whitepapers
  • Blijf up-to-date over de laatste ontwikkelingen in en rond tech

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in