Draagvlak voor één ICT-instituut groot
Het uitgelekte rapport is opgesteld in opdracht van de top van het ministerie van VWS. De gewenste organisatie zou Zorg Informatie Nederland (ZIN) moeten heten. Deze naam kan verwarring oproepen met bestaande termen als Zorg Identificatienummer (ZIN) en Zorg Informatie Netwerk (ZIN). Het toekomstige ZIN zou jaarlijks plannen moeten indienen voor een eenduidige technische infrastructuur, met bijbehorende medisch inhoudelijke definities, technische standaarden, beveiliging en logging van raadplegingen en transacties. Gepleit wordt voor een ‘KEMA-keur’ voor software die op het landelijke zorgnetwerk aangesloten mag worden. Samenbundeling Het nieuwe ZIN moet worden gedragen door zowel patiënten, zorgverzekeraars als zorgverleners, stelt het advies. Het zou een stichting moeten worden waarin al deze partijen zijn vertegenwoordigd. Die samenbundeling zou een eind moeten maken aan de belangenstrijdjes van medische koepelorganisaties, waar zorg-ICT al jaren zorgt voor felle verdediging van het eigenbelang. Gesuggereerd wordt dat het huidige IP-Zorg-platform in ZIN zou moeten opgaan. De aanbevelingen sluiten aan bij de plannen die topambtenaar Nico Oudendijk onlangs ventileerde in Automatisering Gids. Faciliterend ZIN moet een ‘regelgevende en faciliterende’ organisatie worden, gefinancierd door de ministeries van VWS en Economische Zaken. Eind 2001 zou de bemensing al moeten bestaan uit 25 FTE’s, uitgroeiend naar 35 FTE’s per eind 2002. Uiteindelijk moet ZIN circa zestig fulltime medewerkers krijgen, aldus het rapport. ZIN zou alle activiteiten moeten bundelen op het gebied van zorg-ICT die momenteel worden uitgevoerd door onder andere IP Zorg, Zorgpas Groep, VIZI, CSIZ/ Enigma303, NEN, ZON, IVZ, Vektis en VWS zelf. De huidige ‘versnippering’ moet worden tegengegaan, concludeert de onderzoeker. Het nieuwe ZIN moet beschikken over eigen huisvesting op één locatie, met tot eind 2002 een budget van 25,7 miljoen gulden, exclusief de bedragen die aan al aan IP Zorg, VIZI en CSIZ zijn toegekend. Opvallend hard wordt gepleit voor continue financiering, omdat huidige ICT-organisaties en projecten momenteel elk jaar opnieuw moeten wachten of geld beschikbaar komt. Binnen drie jaar zal het nieuwe instituut gefinancierd moeten worden vanuit de ziektekostenpremies, aldus het advies. Het rapport maakt melding van onderling ‘groot wantrouwen’ tussen zorgverzekeraars, zorgverleners en overheid. “De patiënten wachten intussen”, luidt de wrange conclusie. Kern van het advies is dat de overheid ‘op afstand’ zou moeten sturen op het gebied van zorg-ICT. Impliciet wordt uitgegaan van de opheffing van BIO/ ICT, de eigen ICT-afdeling van het departement die naar verluidt met regelmaat botst met de ambtenarentop van VWS. Het rapport pleit ervoor om de ICT-industrie vroeg bij de plannen te betrekken. Het uitgelekte advies moet worden gezien in het licht van de Zorgnota die op Prinsjesdag werd gepresenteerd. Daarin wordt geheimzinnig aangegeven dat IP-Zorg ‘mogelijk in een iets andere vorm zal worden gecontinueerd’. Vanaf 2003 moet het landelijke Elektronische Patiëntendossier (EPD) in grote delen van de zorg zijn ingevoerd, meldt de Zorgnota optimistisch. Onduidelijk in de Zorgnota is hoeveel de overheid het komende jaar aan zorg-ICT zal uitgeven. Gemeld wordt dat 22 miljoen euro beschikbaar komt voor ICT, inclusief administratieve zaken zoals DBC’s (Diagnose Behandel Combinaties, een systematiek voor zorgproducten met vaste prijzen) en ‘AWBZ-brede zorgregistratie’. De vaagheid roept veel kritiek op, gezien de ambities van VWS om ‘binnen enkele jaren’ in Europa tot de top te behoren.